A tavaly aláírt szerződés alapján a cseh államnak négy éven belül kell megfizetnie a Kapschnak a rendszer költségeit. Az idén 652 millió koronát juttat a bevételekből a cseh állam az osztrákoknak. Ezen kívül a rendszer üzemeltetéséért további nagyjából egymilliárd koronát fizet az idén az állam a Kapschnak.
"Az adat a Kapsch kimutatása, statisztikája. Ezek a pénzek azonban még nincsenek teljes egészében az állam számláin" - reagált a bejelentésre Karel Hanzelka, a közlekedési tárca szóvivője.
Az állami közlekedési infrastrukturális alap várakozásai szerint az útadóból az idén mintegy öt milliárd korona folyik be a kasszába. Ebből az összegből a cseh államnak mintegy három milliárd korona marad a számláin.
Jelenleg összesen mintegy ezer kilométeren szedik az elektronikus útadót, amely a 12 tonnánál nehezebb gépkocsikra vonatkozik. A személygépkocsik továbbra is matricákkal közlekedhetnek a sztrádákon. Az évi matrica díja 900 korona.
Az elektronikus útadó második szakaszát július elsején kellett volna üzembe helyezni, de valószínű, hogy fél évet, esetleg másfél évet is késni fog. A minisztérium ugyanis a régiók és a települések nyomására azt fontolgatja, hogy az alsóbb osztályú utakon az eredeti tervektől eltérően nem a sztrádákon alkalmazott kapus rendszert, hanem a műholdas rendszert építi ki.
A régiók szerint ugyanis az alsóbb rendű utakon gyakorlatilag lehetetlen a kapuk kiépítése, s ráadásul nagyon elcsúfítanák a környezetet is.
Konkrét döntést az elektronikus útadó rendszer további kiépítéséről augusztusra ígérte a cseh közlekedési tárca.
Menekítik a pénzüket az amerikai gazdagok