Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Satellite In Space Station Orbiting Earth
Nyitókép: Just_Super/Getty Images

Európai űripari óriás születik a Starlink ellen

Három európai műholdgyártó vállalat egyesülve veheti fel a harcot.

Az európai Airbus, Thales és Leonardo légiközlekedési és védelmi vállalatok előrehaladott tárgyalásokat folytatnak műholdgyártó üzletágaik összevonásáról – írta meg a Handelsblatt bennfentes forrásokra, illetve a Reuters jelentéseire hivatkozva. A cél egy tízmilliárd eurós (közel négyezer milliárd forint) értékű közös vállalat létrehozása. Ez hatékonyan tudná felvenni a versenyt az olyan amerikai szereplőkkel, mint Elon Musk Starlink-je, illetve a kínai vállalatokkal is.

A „Projekt Bromo” kódnéven futó kezdeményezésről még 2025-ben aláírhatják az első keretmegállapodást.

Ezt Michael Schöllhorn, az Airbus védelmi és űripari részlegének vezetője is megerősítette a Corriere della Sera olasz napilapnak adott interjújában. A menedzser szerint a keretmegállapodás után még egy végleges szerződés megkötésére is szükség lesz.

Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója a szeptember 8-i hét elején Washingtonban újságíróknak úgy nyilatkozott, a vállalatok „közel állnak a megegyezéshez”. A többi érintett vállalat visszafogottabban nyilatkozott: a Leonardo nem kívánta kommentálni a hírt, míg a Thales annyit közölt, hogy bár még nincs végleges megállapodás, dolgoznak a terven.

A tervek szerint a három partner közel egyenlő arányú részesedéssel rendelkezne a leendő közös vállalatban, bár a pontos arányok és a vezetői pozíciók elosztása még a tárgyalások részét képezik. Az új európai „szatellitbajnok” mintájául az Airbus, a Leonardo és a BAE Systems közös tulajdonában lévő MBDA rakétagyártó szolgálhat.

Mivel mindhárom anyavállalatban jelentős állami tulajdonrész van, a végleges megállapodáshoz elengedhetetlen lesz a politikai jóváhagyás. Emellett az ügyletet az európai versenyhatóságok is várhatóan rendkívül alaposan megvizsgálják majd.

Az iparág átalakítása része Európa azon törekvéseinek, hogy megerősítse stratégiai autonómiáját. Az európai gyártók hagyományosan a geostacionárius pályán keringő, nagy értékű műholdakra specializálódtak, azonban az utóbbi években egyre nagyobb nyomás alá kerültek az alacsony Föld körüli pályára (LEO) állított, olcsóbb és kisebb műholdak tömeges megjelenése miatt.

Címlapról ajánljuk
Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Pályafutása során először Csikós Zsóka lett az év magyar női kajakosa. Bár az idei évnek úgy vágott neki, hogy a világjátékokra akar kijutni, végül nem a maratoni számokban, hanem a rövidebb távokon halmozta az Eb- és vb-érmeket. A Szolnoki Kajak-Kenu Klub versenyzője az InfoRádióban azt mondta: korábban nem mindig értette, miért van akkora mizéria a csapathajók összeállításánál, jövőre azonban már párosban és/vagy négyesben is szerepelne.

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 25. 16:18
2025. december 25. 15:25
×
×
×
×