Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Concept illustration, USA and flag of European Union
Nyitókép: Anton Litvintsev/Getty Images

Kiderült, melyik ágazatok úszhatnák meg a vámbombát

Az EU és az Egyesült Államok közti egyezkedés két kiemelt érintettje a globális jelenléttel bíró francia Airbus repülőgyártó, amely a Boeinggal szemben kerülne hatalmas versenyhátrányba, illetve a német autógyárak.

A Bloomberg értesülései szerint az EU augusztus 1-ig sikeres kereskedelmi megállapodást kötne az Egyesült Államokkal a vámok ügyében, a drasztikus emelkedések elkerüléséért; a repülő-, az autó- és az italgyártás lehet a leginkább érintett iparág.

Mint a Portfolio.hu összefoglalójából kiderül, a tét nagy, az uniós exportőrök akár 50 százalékos vámbelengetést kéne, hogy elkerüljenek.

Az egyezkedés két kiemelt érintettje a globális jelenléttel (USA, Kína, Kanada) bíró francia Airbus repülőgyártó, amely a Boeinggal szemben kerülne hatalmas versenyhátrányba, illetve a német autógyárak (BMW, Mercedes). Az olasz gyártók - amelyeknek nincsen amerikai "kitelepülése" - biztosan nem kapnak kedvezményt, így például a Ferrari sem.

A légiközlekedési szektort egyébként egy 1979-es egyezség óta vámmentesség illeti, ennek visszaállítására egyébként nyitott is lenne Amerika.

Az USA jelenleg az uniós exportcikkek 70 százalékát, mintegy 380 milliárd euró értékben sújtja vámokkal, és a kereskedelmi konfliktus már most is lassítja az európai gazdaság növekedését. Az autóipari vámok különösen a német cégeket sújtják, mivel az amerikai piacra szánt SUV-ok és prémium modellek jelentős bevételi forrást jelentenek számukra, miközben Kínában piaci részesedést veszítenek.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 12:50
×
×
×
×