A benzin esetében volt egy egészen kismértékű növekedés, fél százalékost mértünk 2023-hoz képest. Gázolajban viszont a visszaesés ennél komolyabb volt, közel másfél százalékos csökkenést tapasztaltunk a töltőállomásokon – mondta Grád Ottó, de a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára jelezte, az adataik csak a tagvállalataik által kiskereskedelmi forgalomban, tehát a töltőállomásokon értékesített üzemanyagok mennyiségére vonatkoznak, és ez valamivel kevesebb, mint a teljes magyarországi felhasználás, mert a töltőállomások egy jelentős részét független üzemeltetők működtetik, ráadásul a gázolaj esetében direkt szállításokkal is komoly mennyiségek kerülnek a felhasználókhoz.
Mint mondta: a fogyasztás visszaállt a Covid-időszak előtti szintre benzin és gázolaj esetében is, mert jelentősen befolyásolta a fogyasztási adatokat a pandémia időszaka, illetve az ezt követő hatósági üzemanyagár-szabályozás. Az egyik visszavetette, a másik jelentősen megnövelte a fogyasztást, de most már a számok elemezhetők, hiszen az elmúlt két esztendő már nagyjából normál piaci viszonyok és mindenféle jelentősebb külső hatás nélküli év volt.
Grád Ottó arról is beszélt, hogy eltolódás mutatkozik a prémium-üzemanyagok felhasználásának irányába. "Ez örvendetes hír, hiszen a viszonylag magas üzemanyagárak ellenére is nagyon dinamikus növekedést tapasztalunk mind a prémiumbenzinek, mind a prémiumgázolajok esetében" – mondta a főtitkár, és számokkal is alátámasztotta: a benzinnél a prémium termékek aránya elérte a 15 százalékot, míg a gázolaj esetében a 10 százalékot.
Sok autós arra esküszik, hogy a prémium üzemanyagoknak van olyan adaléktartalma, ami relatíve kevesebb fogyasztással jár és jobban kiméri a motort. Grád Ottó szerint két alapvető különbség van, amely felhasználás szempontjából mindenképpen kedvezőbbé teszik a prémium-üzemanyagokat, elsősorban a nagy teljesítményű, modern gépjárművel esetében: az egyik a teljesítmény, a másik a motor élettartama.
"Prémium termékekkel nagyobb teljesítményre képes ugyanannyi mennyiségű üzemanyag, ezért egy modern, nagy teljesítményű személygépjárműben mindenképpen érezni lehet ezt a teljesítménynövekedést" – magyarázta a szakember, és azt is kiemelte, hogy prémium-üzemanyagok adalékanyagai javítják a motor működését, nemcsak a teljesítményét, az élettartamát is növelik. Ezek az adalékanyagok miatt drágábbak ezek a termékek a töltőállomásokon.
Január elsejétől emelkedett az üzemanyagok jövedéki adója, de a főtitkár szerint még korai az áremelkedés hatásairól beszélni, mert csak két hét telt el, ráadásul közben az egyre kedvezőtlenebb nemzetközi piaci helyzet is emeli az üzemanyagárakat. Grád Ottó szerint ugyanakkor a kritikus szintet még nem érték el a hazai árak, de ha az emelkedés nem lassul, annak már lesz negatív hatása a fogyasztásra.