eur:
410.21
usd:
393.77
bux:
84384.39
2025. január 24. péntek Timót
Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója sajtótájékoztatót tart a Keleti pályaudvaron 2024. szeptember 16-án. A társaság vezetője elmondta: az árvízi helyzet ellenére zavartalan a vasúti, illetve a távolsági buszközlekedés az országban. Egyetlen kivétel az Esztergom-Komárom vonal, amit átadtak a katasztrófavédelemnek, mert az része a védműveknek. A szakaszon vonatpótló buszok közlekednek.
Nyitókép: MTI/Lakatos Péter

A MÁV drámai napja - megszólal a vasúttársaság

November: 10-ből 7 - Egyetlen drámai nap az egész hónap menetrendszerűségét meghatározta.

A novemberi havazás a legkényesebb forgalmi pontokon okozott rendkívüli helyzetet a hazai vasúti közlekedésben, ami az egész hónap késési adataiban visszatükröződik: a múlt hónapban 10-ből valamivel több mint 7 vonat közlekedett pontosan, ami elmarad az októberi eredményektől - közölte a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.

Mint írják: a MÁV-csoport új, havi riportja jelentős közérdeklődést váltott ki: egy hónap alatt háromszor nagyobb látogatószámot regisztráltunk az új felületen, mint a korábbi adatközlés webhelyén. A jövőben változik a közlekedési riportjainak időrendje: 2025. januártól minden hónap közepén, ám immár az összes közlekedési módra (vasút, autóbusz, HÉV, tramtrain) kiterjedően, egyetlen riportban közöljük majd a pontossági adatokat.

Második alkalommal jelenik meg a MÁV-csoport új, havi riportja, amely az előző hónap közlekedési közszolgáltatásokra vonatkozó adatait és azok összefüggéseit mutatja be közérthető módon.

(Az adatközlés és -feldolgozás eltérő folyamatai miatt legelőször a vasúti menetrendszerűség adatainak bemutatására van mód, míg a tárgyhó közepéig kerülnek feldolgozásra az autóbuszos forgalmi adatok. Annak érdekében, hogy az integrált közlekedési vállalattá váló MÁV-csoport adatait egyben, az adatok közötti összefüggéseket is érthetővé téve tudják nyilvánosságra hozni, 2025-től a havi közlekedési riportok minden hónap 16-án jelennek majd meg – stílszerűen – menetrendszerűen.)

A novemberi, vasúti adatsor legfontosabb tanulsága az, hogy a november 21-ről 22-ére virradó havazás a kötöttpályás közlekedési rendszer olyan meghatározó pontjain okozott – egymással egyébként össze nem függő, egymás negatív hatásait ugyanakkor megsokszorozó – haváriahelyzeteket, amelyek az ország szinte teljes vasúti közlekedésére kiterjedtek, és a teljes hónap hálózati menetrendszerűségében visszatükröződnek.

A szolnoki és kelenföldi váltófűtés meghibásodása, a számos vonalon, köztük a jelentős budapesti elővárosi forgalmat is lebonyolító fővonalakon (pl. 80, 100) a felsővezetékre történt fakidőlések okozta zárlatok, valamint a Kelenföldi pályaudvar térségében bekövetkezett nagy kiterjedésű, az állomás forgalmát akadályozó, Nyugat-Magyarország teljes közlekedését érintő felsővezeték-szakadás (melynek elhárítása több felsővezetékszerelő jármű részvételével is hosszú órákon át tartott), illetve 25-én kora délután a Déli pályaudvarnál bekövetkezett tiltó jelző meghaladás, összességében olyan mértékben növelték meg az eljutási időket, hogy a novemberi adat végül kedvezőtlenebből alakult az októberinél: az összes járatunk mindössze 72,59%-a közlekedett pontosan, azaz 10-ből csak valamivel több, mint 7 vonat ért célba késés nélkül.

A havazás okozta műszaki problémák összetettsége, a kárelhárítás időigénye, illetve a mentesítő járatok megszervezésével, átvezénylésével kapcsolatos kihívások játszottak főszerepet abban is, hogy november hónapban megnövekedett a jelentős, 60 perc feletti késések száma az októberi – már javulást mutató – adatokhoz képest: 61-120 perc közti késést 445 vonat, 120 perc feletti késést pedig 80 vonat szenvedett el az összesen leközlekedett 93.063 vonatból.

A kiemelt jelentőségű 1-es (győri) és 80-as (miskolci) vasútvonal menetrendszerűsége egyaránt 3,7%-kal, a 20-as vonalé (Székesfehérvár—Szombathely) 5,5%-kal esett vissza.

Hasonló arányban, mintegy 3%-kal javult ugyanakkor a 2-es vonal menetrendszerűsége, ezzel ott ismét 90% feletti volt a vonatok pontossága, így továbbra is a Budapest—Esztergom útirány lett Magyarország legmegbízhatóbb, nagyforgalmú elővárosi vonala.

A novemberi tanulságok alátámasztják az 5 pontos akciótervben meghatározott infrastruktúrafejlesztések létjogosultságát: a mintegy 880 milliárd forintos program keretében olyan pontokon kell beavatkozni a magyar kötöttpályás hálózaton, ahol annak a legnagyobb hatása tud lenni az egész rendszerre, azaz éppen a novemberi havazás okozta, „dominóeffektus” kialakulását tudja megelőzni.

A novemberihez hasonló műszaki és természeti rendkívüli helyzetek kezelésében ugyancsak hatékony segítséget jelent majd a januártól immár teljes hatáskörrel működő Országos Haváriaközpont abban, hogy késést szenvedő utasok továbbutazása a lehető leggyorsabban biztosítható legyen.

A hónap közepéig publikálják az autóbuszos közlekedésre vonatkozó menetrendszerűségi adatokat is, amelyek – épp a vármegye- és országbérletek igénybe vételével megvalósuló nemzeti tarifaközösségnek köszönhetően – összefüggésbe helyezik, illetve segítenek pontosabban értelmezni a kötöttpályás menetrendszerűségi statisztikákat.

A riport második részét tehát december közepén publikálják, jövőre pedig már egyben, minden hónap 16-án jelenik meg az új, integrált havi MÁV-csoport közlekedési riport - olvasható a közleményben.

Címlapról ajánljuk
Teljes erővel támad az influenza, de van jó hír is
grafikon

Teljes erővel támad az influenza, de van jó hír is

Az elmúlt héten tovább emelkedett az influenzások száma Magyarországon, de a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ adatai szerint hamarosan csökkenés várható. Közben a koronavírus örökítőanyagának szennyvízben mért országos átlagkoncentrációja tovább csökkent.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×