Az LMP-s Bakos Bernadett felszólalásában azt kifogásolta, hogy a magát klímabajnoknak tartó kormány 2010 óta 5500 milliárd forintot költött közútfejlesztésre, a vasútra viszont csak 1400-at. Lázár János válaszában azt mondta, hogy az elmúlt évtizedekben a magyar választók döntő többsége inkább az úthálózat fejlesztésére tartott igényt. 2025-ben összevonják a MÁV-ot és a Volánt, hogy a közösségi közlekedésre szánt 1100 milliárd forintos állami támogatást észszerűbben költsék el.
Késések, létszámhiány, alulfizetettség
Szabadi István a Mi Hazánk képviselője szóvá tette, hogy a MÁV vonalain állandóak a késések és a járatkimaradások, a vagonokban nincs klíma, vonatok siklanak ki és mellékvonalakat zárnak be. A rossz munkakörülmények és az alulfizetettség miatt óriási a létszámhiány. Szabadi István arra is felhívta a figyelmet, hogy a sok túlóra miatt a dolgozók fáradtak, szerinte azonnali béremelésre lenne szükség, melynek forrását az érdemtelenül kiosztott vezetői prémiumok jelenthetnék.
A foglalkoztatottak létszámával kapcsolatban Lázár János arra hívta fel a figyelmet, hogy jelen pillanatban a szervezeti struktúrában az üres álláshelyek száma 1 százalék, ami egy ekkora vállalatnál, amely Magyarország legnagyobb munkaadója, abszolút elfogadható a miniszter szerint. Jelen pillanatban több mint 50 ezer embert foglalkoztat a vasúttársaság.
"Trianon nélkül egyébként miénk volna Európa egyik legmodernebb vasúthálózata, ám
az elmúlt száz évben soha nem rendelkezett az ország akkora anyagi erőforrással, hogy újjáépítse ezt a körvasutat is tartalmazó rendszert"
- tette hozzá válaszában a miniszter.
Kalauz nélküli vonatok
A Mi Hazánk képviselője arról is beszámolt, hogy egyes vonalakon beilleszkedni képtelen bűnözők tartják rettegésben az utasokat, ezért szerinte külön biztonsági szolgálatot kellene létrehozni. Létszámhiány miatt pont az ilyen járatokon vezetik be a kalauz nélküli közlekedést, amit a képviselő nem tart jó iránynak.
Lázár János válaszában a kalauz nélküli vonatok ügyében azt mondta, hogy jelentést kért a Magyar Államvasutaktól és az eddigi tapasztalatok pozitívak voltak. Hozzátette: semmilyen kalauz nélküli közlekedéssel összefüggésbe hozható probléma nem adódott, az utasokat érintő atrocitás nem történt, és meglátása szerint a kalauz nélküli menetmód várhatóan be fog válni. "Ez nem jelenti azt, hogy végsőkig ragaszkodnánk hozzá" - zárat a tárcavezető.
A MÁV legutóbbi bonyodalmai
A MÁV az elmúlt napokban is jelentős kihívásokkal nézett szembe: péntek délután Kelenföld állomáson leszakadt a felsővezeték-hálózat egy része, ami gyakorlatilag Budapestet órákra elvágta a dunántúli vasútvonalaktól, sem Győr felé, sem Székesfehérvárra, sem Pécsre nem volt lehetséges a közlekedés. Hétfő hajnalban pedig letört egy tehervonat áramszedője Kelenföld és Nagytétény között. Az eset miatt fennakadások voltak a székesfehérvári, pusztaszabolcsi és dunaújvárosi vonalakon.