A londoni külügyminisztérium tájékoztatása szerint az intézkedés 22 olyan hajóra vonatkozik, amelyek "árnyékflotta" módjára, az ukrajnai háború miatt érvénybe léptetett nemzetközi szankciókat kikerülve szállítanak nyersolajat és cseppfolyósított földgázt. A tárca hangsúlyozza, hogy ez a legnagyobb ilyen jellegű brit szankciócsomag az orosz "árnyékflotta" ellen a háború kitörése óta.
Nagy-Britannia - a mostanival együtt -, eddig 43 orosz tartályhajó ellen rendelt el hasonló intézkedéseket. A szankciók alapján ezek a hajók nem köthetnek ki brit kikötőkben és nem vehetik igénybe a globális kiterjedésű brit tengerhajózási szektor szolgáltatásait.
A brit külügyminisztérium adatai szerint az új szankciókkal sújtott orosz tartályhajók az elmúlt egy évben 4,9 milliárd dollár értékű nyersolajat szállítottak.
A korábbi brit korlátozások által érintett orosz tartályhajók jelentős része ugyanakkor kihasználatlanul vesztegel a világ különböző kikötői előtt, és így nem jelent jövedelemforrást az orosz háborús költségvetés számára.
London és az Európai Unió már 2022 nyarán, nem sokkal az ukrajnai háború kitörése után megállapodott az orosz kőolajat szállító hajók biztosításának együttes és összehangolt tilalmáról.
Az akkori egyezmény gyakorlatilag kizárta az orosz tengeri olajszállítási szektort a londoni Lloyd's szindikált biztosítási piacról, amely évszázadok óta a globális tengerhajózás központi biztosítási intézménye.
A Lloyd's List Intelligence nevű londoni székhelyű globális hajózási adat- és információszolgáltató konglomerátum legfrissebb adatai szerint ugyanakkor szeptemberben rekordmennyiségű olajat szállítottak a cég által "sötét flottaként" nyilvántartott és szankcionált orosz tartályhajók, amelyeknek nincsenek ismert biztosítási kötvényeik.
A Lloyd's List Intelligence adatai szerint a 670 hajóból álló "sötét flotta" szankcionált orosz, venezuelai és iráni nyersolajat szállít, és ezek közül a múlt hónapban 141 keresett fel orosz kikötőket, amelyekben olajat, üzemanyagot és egyéb finomított termékeket vett fel.
A cég szerint ez azt jelenti, hogy az orosz kikötőkbe betérő tartályhajók 55 százaléka tartozott szeptemberben a "sötét flottához".
A Lloyd's List meghatározása szerint olyan hajók tartoznak a "sötét flottához", amelyek 15 évnél régebbiek, tulajdonosi hátterük nem ismert, és kizárólag szankcionált olajtermékek forgalmazására használják őket.