A svéd Northvolt vállalatra korábban úgy tekintettek, mint a világ legtöbb elektromos járműelemét gyártó kínai óriáscégek potenciális európai riválisára, azonban mára egyértelműen látszik, hogy nincs esélye - írja az Index. A Bloomberg szerint így viszont - a Northvolt kiesésével - óriási nyomás nehezedhet az Európai Unió kormányaira.
Eközben a kínai CATL csak a kutatás-fejlesztésben 21 ezer mérnököt foglalkoztat, ez a szám márpedig háromszor nagyobb, mint a Northvolt teljes alkalmazotti létszáma.
A Northvolt mára több milliárd dollárnyi adósságot és saját tőkét halmozott fel, amelyet a legnagyobb európai személygépkocsi- és teherautó-gyártók 55 milliárd dolláros szerződésével biztosított be. Ezt követően, amikor 2022-ben eladták az első akkumulátorcellákat, a Northvolt veszteségei 2023-ban megháromszorozódtak.
A cég mostani megszorításai: két katódgyártó üzemnek vége, ugyanígy egy kaliforniai k+f leányvállalatnak.
A Northvolt vezére közben az iparági helyzetet okolja. A szereplők világszerte olyan mennyiségű túlkínálatra terveznek, hogy ebben a helyzetben a svédek már nem tudnak szerepet vállalni.
Az európai nagypolitika közben azt szeretné, ha a tiszta technológiák hazája lenne az öreg kontinens, de nem Koreának és Kínának termelne hasznot. Erre a Northvolt lett volna a legnagyobb esély. Kínáé a torta 80 százaléka, a 10 legnagyobb akkumulátorgyárból 6-ot birtokol. Kína mellett ráadásul más távol-keleti és amerikai kihívói is vannak Európának az iparágban.
Európa közben Kínára vetett ki "védővámot", hogy bevédje saját autóiparát, de a lépést Németország és Magyarország is határozottan ellenezte, a németek autóinak legnagyobb piaca Kína.