"Nagyon fontos, hogy az ügyfelek és a biztosítottak is pontosan tudják azt, hogy mit kell tenniük káresemény előtt, a káresemény közben és a káresemény után" – mondta az InfoRádióban Németh Péter, a CLB biztosítási alkusz kommunikációs és értékesítési vezetője. A szakember leszögezte:
az első és legfontosabb mindig az emberi élet mentése, semmihez se kezdjünk hozzá, amíg mi magunk és a környezetünkben élők biztonságban nincsenek.
Ezt követően, bármennyire furcsa is, a cég javaslata a dokumentálás. Németh Péter hangsúlyozta, a későbbiekben akár kulcsfontosságúak is lehetnek a képek a kárrendezéskor. Végül ezt követően, amikor az áradás már levonult, vissza lehet térni a lakóhelyre és elkezdeni a kármentést.
Sokan nem tudják, mit kell csinálni a bútorokkal, eszközökkel, amelyek víz alá kerültek: hagyni kell-e őket, amíg a biztosítótársaság szakembere kijön megnézni, vagy lehet-e egyből menteni. A kommunikációs és értékesítési vezető leszögezte: pontosan emiatt kiemelten fontos a dokumentáció, mert utána nem csupán szükséges a kármentés megkezdése, de egyenesen kötelezettsége az ügyfélnek.
Ha a dokumentáció megtörtént, már minden további nélkül el lehet kezdeni biztonságba helyezni a vagyontárgyakat, olyan helyre, ahol nem áznak tovább. A szakember megjegyezte, hogy a megelőzésért is meg kell tenni mindent, amit csak lehetséges.
Persze normális körülmények között senkinek nem feladata védőgátat emelni az ingatlana és a Duna közé, de ha az önkormányzat előírja, hogy a környéken elérhető a homokzsákos védekezés, akkor azt a biztosító is elvárja az ügyféltől, hogy megtegye az óvintézkedéseket a víz kiszorítása, elkerülése érdekében. Szintén javasolt, hogy amit tudunk, az előre mentsük ki, például a gépjárműveket a mélygarázsból.
A kárfelméréssel kapcsolatban a szakértő elmondta, a biztosítók által megbízott felmérők rendszerint néhány napon belül a helyszínre érkeznek, de olyan is előfordul, hogy egyből odasietnek. Mint mondta, a nagyobb javításokkal nem szükséges várni, de hozzátette, ezek egy-két nap alatt nem is igen tudnak elkezdődni, figyelembe véve, hogy ezeket szakembernek kell felmérnie és kiviteleznie.
Az elektromos vezetékek javítása ezzel szemben rendszerint gyorsabban elkezdődik, nem kell hozzá megvárni a kárszakértőt, hiszen jó szakemberek lévén meg tudják állapítani a javítások nyomait. Látják, ha egy vezeték kisült, ha egy zárlat különböző problémákat okozott. Vagyis, mint fogalmazott,
a létfenntartáshoz és a mindennapi élethez szükséges berendezések cseréjét meg lehet kezdeni, azokat üzembe lehet helyezni, hiszen ha készítettünk dokumentációt, a szakember a kár nyomait fel fogja fedezni.
A kárbejelentés kapcsán Németh Péter elmondta: azt az észleléstől számított 3-5 napon belül kell megtenni. Hangsúlyozta, azért az észlelés a fontos, mert nyilván, ha az otthonunkban keletkezik kár, azt rögtön látjuk, viszont ha a hétvégi házunkban, nyaralónkban, akkor akár egy-két héttel később is történhet az észlelés, például amikor az árvíz levonultával elmegyünk az ingatlanunkhoz, vagy a szomszéd értesít róla. Mint mondta, ilyenkor ez számít észlelésnek, tehát nem kell megijedni, nem vagyunk elkésve, de az említett időintervallumon belül szintén meg kell tenni a kárbejelentést a biztosítónak.