A bejelentés szerint 25 százalékos vámmal sújtják továbbá a kínai acél- és alumíniumbehozatalt. "Az olyan piaci szereplők, mint Kína úgy döntöttek, hogy tisztességtelen előnyhöz juttatják magukat a globális piacon" - hívta fel a figyelmet Trudeau a kabinet Halifaxban tartott kihelyezett ülésén. A tanácskozáson Jake Sullivan, a Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsadója is részt vett, s aktívan támogatta az elképzelést.
Trudeau kormánya a nyáron kezdett konzultációt arról, hogy miként lehetne fellépni azon jelenség ellen, amelyet Chrystia Freeland kormányfő-helyettes kínai vállalatok világos törekvésének nevezett globális túlkínálat teremtésére.
A kanadai döntést az Egyesült Államok és az Európai Unió által bejelentett tervek előzték meg, miszerint magasabb vámot vetnek ki a kínai elektromos autókra.
Jelenleg Kanadába csak Elon Musk Tesla cégének sanghaji üzemében gyártott elektromos autókat importálnak, kínai típusokat nem.
Freeland azt hangoztatta, hogy Kanada nem válik a kínai túltermelés lerakóhelyévé, s Ottawa összhangban fog cselekedni Washingtonnal és Brüsszellel, különös tekintettel arra, hogy Észak-Amerikának integrált autógyártási ágazata van. Joe Biden amerikai elnök korábban azt mondta, hogy a kínai állam elektromosautó-gyártásnak és más fogyasztási cikkeknek juttatott támogatása biztosítja azt, hogy az érintett vállalatoknak nem kell hasznot termelniük,
ami tisztességtelen előnyt biztosít számukra a globális kereskedelemben.
A kínai cégek akár 12 ezer dolláros (4,2 millió forint) áron is értékesíthetik elektromos autóikat, a kínai napelem, alumínium és acélgyártás pedig képes fedezni a globális szükséglet nagy részét. Kínai tisztségviselők azzal érvelnek, hogy a gyártókapacitásuk segít alacsonyan tartani az árakat ezzel biztosítva az átállást a környezetkímélő gazdaságra.