Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hétfőn behívatta hivatalába a magyar üzemanyag-kereskedők képviselőit, tehát a Magyar Ásványolaj Szövetség, köztük a Mol képviselőit, illetve a Független Benzinkutak Szövetségének megbízottjait. A rendkívüli megbeszéléseket a hazai piacon kialakult magas üzemanyagárak indokolták, mert a tárca szerint a benzin esetében 8 forinttal, a gázolaj esetében 15 forinttal kell többet fizetni az üzemanyagért, mint a szomszédos országok lakosainak.
A Független Benzinkutasok Szövetsége és a Magyar Ásványolaj Szövetség egyaránt javaslatot tett a statisztikai összehasonlítás módszertanának finomhangolására. Álláspontjuk szerint a jövőben hatékonyabb lenne a heti helyett havonta történő statisztikai összevetések elvégzése, mellyel a szomszédos országok sajátosságaiból adódó eltérések kiküszöbölhetők. Ezt a felvetést a tárcavezető megfontolásra alkalmasnak értékelte, de jelezte: a kormány álláspontja változatlan, ezért azonnali lépéseket vár az üzemanyag-kereskedőktől, és közölte: a kormány a családok megvédése érdekében kész szabályozói eszközökkel beavatkozni az üzemanyagpiacon.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az InfoRádióban kijelentette, hogy nem értenek egyet azzal, hogy az árfigyelő rendszerben Magyarországtól távolabbi piacok árait, mint például a lengyel vagy a bolgár is figyelembe vesznek, mert ha csak a közvetlen szomszédaink árszintjét nézzük, akkor a hazai árak lényegesen nem térnek el az átlagtól.
A szövetség azt is javasolta, hogy heti helyett havi adatokat hasonlítsanak össze, mert így az ármozgások dinamikája jobban követhető, hiszen az üzemanyagok európai jegyzésára, a kőolaj világpiaci ára vagy a nemzeti devizák árfolyamának változása hirtelen jelentkezhet, így valós képet hosszabb időtávon lehet kapni. "Szerencsésebb és mindenképp pontosabb képet fest a hazai árakról, ha a régiós piacot nagyobb időintervallum átlagában nézzük, és megállapodás született arról, hogy havi szinten lesznek az árak kiértékelve" – mondta a főtitkár, és hozzátette, ez megoldja azt a problémát is, hogy a külföldi adatszolgáltatás nem az éppen aktuális árakat mutatta, ezért is lehetett jelentősebb eltérés az régiós összevetésben.
Grád Ottó beszélt a nyár hátralévő részében várható üzemanyagárakról, és biztató jelekre utalt, noha jelezte, mostanában nagyobb kockázatot jelent prognózist felállítani. Ami kedvező, hogy a Beryl hurrikán nem okozott akkora pusztítást, mint várták, nem volt komolyabb hatással a finomítói kapacitásokra, illetve az Egyesült Államok piacának ellátására, mert ha ez bekövetkezett volna, akkor az felborította volna az egyensúlyt az európai üzemanyagpiacokon. A piac normalizálódását segíti a főtitkár szerint, hogy nincs eszkaláció a Közel-Keleten.
"Ha nem történik semmi olyan rendkívüli politikai esemény, ami alapjaiban újból felborítja az egyensúlyt, akkor a következő néhány hétben normalizálódott piaci viszonyok között tudunk üzemanyagot értékesíteni, ami azt jelenti, hogy a 85 dollár körüli hordónkénti árszinten tudunk dolgozni, és a mérséklődés, amely az utóbbi néhány napban már az európai termékjegyzésárakban bekövetkezett, hatással lehet majd a hazai üzemanyagárakra is, még akkor is, ha a kormányzati bejelentéseket követően az árfolyamban kedvezőtlen irányú elmozdulások voltak" – értékelt Grád Ottó.