eur:
410.98
usd:
392.54
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Pixabay

Vámháború kezdődhet Kína és Európa között

Kína minden szükséges intézkedést meg fog tenni a saját vállalatai védelme érdekében - közölte csütörtökön a pekingi kereskedelmi minisztérium válaszul az Európai Unió azon döntésére, hogy további vámokat vet ki a Kínában gyártott akkumulátoros elektromos járművekre.

Elemzők szerint a bejelentést megtorló intézkedések követhetik, például vámokat vethetnek ki a nagy lökettérfogatú motoros járművekre. Emellett fennáll annak a lehetősége, hogy további vámemelésekkel sújtják az EU-ból importált elektromos járműveket is, annak érdekében hogy a kínai elektromos járművekkel kapcsolatos döntés felülvizsgálatára késztessék az EU-t.

Alig egy hónappal azután, hogy Washington bejelentette a kínai elektromos autókra kivetett vámok megnégyszerezését 100 százalékra, Brüsszel közölte, hogy a szokásos 10 százalékos autópiaci vám felett további tételeket vet ki a kínai termékekre.

A döntés július 4-én lép hatályba, hacsak Peking nem egyezik bele az EU szerint piactorzító gyakorlatának "hatékony megoldásába".

A kereskedelmi minisztérium szóvivője egy sajtótájékoztatón kijelentette, hogy az EU legutóbbi intézkedései sértik a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályait, a kereskedelmi protekcionizmus kirívó példái, és Kína fenntartja magának a jogot, hogy a WTO-n keresztül folyamodjon jogorvoslatért. Felszólította az EU-t "hibás gyakorlatának haladéktalan korrigálására, hangsúlyozva a párbeszéd és a tárgyalások fontosságát a kereskedelmi viták hatékony kezelése, az együttműködés kiterjesztése és a kölcsönösen előnyös eredmények elérése érdekében.

A Kiel Institute német gazdaságkutató intézet szerint a kínai import csökkenését részben lehet az EU-n belüli termelés növelésével ellensúlyozni, de a fogyasztói árak növekedése mellett. Az EU-ban a termelés a magasabb energia- és anyagárak miatt lényegesen drágább, mint Kínában, és a munkaerőköltségek is jóval magasabbak.

Mindemellett a Kínában gyártott és az EU-ban tavaly eladott elektromos autók fele nyugati autómárka volt:

28 százalékuk Tesla, 20 százalékuk pedig Dacia Spring a Transport and Environment európai kutatóintézet március végi tanulmánya alapján.

Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerdai nyilatkozatában kijelentette, hogy az EU által kivetett további vámok akadályozhatják az európai autóipari vállalatok fejlődését, és végső soron Európa saját érdekeit is sérthetik. Az olyan protekcionista intézkedések mint vámok kivetése a megtorlás körforgását indíthatja el, megpecsételheti az együttműködést - tette hozzá. A BMW az északkelet-kínai Liaoning tartományban rendelkezik gyártóbázissal.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×