Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Bemutatják az új Lucid Air Sapphire elektromos autót a 91. Genfi Nemzetközi Autószalon sajtónapján, 2024. február 26-án.
Nyitókép: MTI/EPA-KEYSTONE/Cyril Zingaro

Szakértő: el fogunk jutni oda, hogy az autózás a gazdagok kiváltsága lesz

Elakadni látszanak az elektromos autózással kapcsolatos nyugat-európai tervek, és egyelőre úgy tűnik, hogy kevesek kiváltsága marad, ezért a felvevő piacok is szűkebbek lettek – mondta az InfoRádióban Az Autó szaklap főszerkesztő-helyettese.

"Egyelőre az elektromos autózás inkább életforma, mint egy széles társadalmi réteg közlekedésének a megoldása. A töltőhálózat, az infrastruktúra Európa keleti felében mindenképpen gyerekcipőben jár" – mondta Krepsz Zoltán az InfoRádióban. Az Autó szaklap főszerkesztő-helyettese hozzátette, hogy a skandináv országokban, Németországban és Ausztriában ugyan bővebb a töltőhálózat, de ezekben az országokban is megnehezíti a villanyautók vásárlását a magas ár.

Az Európai Unió 2035-től tiltja az új benzines és dízelautók értékesítését, a piacra kerülő új autók nem bocsáthatnak ki szén-dioxidot. Ennek célja, hogy 2050-re a közlekedési ágazat szén-dioxid-semlegessé váljon, ezek a szabályok viszont nem érintik a már forgalomban lévő autókat.

A szakértő szerint az elektrifikációra már egy ideje nagy hangsúlyt fektetnek az ágazatban, de érezhető bizonyos visszalépés is. A prémium kategóriában van olyan német gyártó, ahol nem egyedi modelleket gyártanak elektromosként, hanem a meglévő palettában végeznek fejlesztéseket, hogy a vevők tudjanak teljesen akkumulátoros energiaellátású járművet vásárolni.

Krepsz Zoltán azt sem tartja kizártnak, hogy a Magyarországon gyártott akkumulátoroknak Németországban nem lesz olyan erős felvevőpiaca, mint ahogy arra előzetesen számítani lehetett.

"A legnagyobb akkumulátorbeszállítók értelemszerűen a kínaiak. Náluk megvan ehhez minden technológia, nyersanyag, és természetesen terjeszkednek a világon mindenhol. Debrecenben is van egy akkumulátorgyár, egy másik kínai nagy márka megérkezett Szegedre, amihez már toboroznak munkásokat. Gyakorlatilag egy új város létesül majd ezzel az üzemmel, de igazából Európa kiszolgáltatta magát ezzel a villanyautó-stratégiával a kínai iparnak" – mondta Krepsz Zoltán.

A szakértő hozzátette, hogy az Egyesült Államok 100 százalékos védővámot tervez kibocsátani a kínai villanyautókra, ezzel is védve a saját járműiparát. Azt sem tartja kizártnak, hogy az EU a 2035-ös határidőn lazítani fog, mivel a frissen fejlesztett villanyautók többségét egyelőre nem tudják eladni.

"El fogunk oda jutni, hogy az autózás, mint annak idején, a '20-as, '30-as években a gazdagok kiváltsága lesz. Szélsőséges kijelentésnek tűnik, de ezeket az árakat tartani és ezt az infrastruktúrát kiépíteni úgy, hogy mindenki használja, ahhoz a 2035-ös dátum túl közeli" – fűzte hozzá Krepsz Zoltán.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Bár a diplomácia hagyományosan elsősorban nemzetállami feladatként jelenik meg, az utóbbi évtizedekben számos más szereplő – például civil szervezetek, vállalatok, multinacionális intézmények, valamint települési és területi önkormányzatok – is aktívan részt vesz a nemzetközi kapcsolatok alakításában. Az önkormányzatok így saját nemzetközi hálózataik révén bővítik mozgásterüket, tanulnak egymástól, átveszik egymás bevált gyakorlatait, és cserélnek közpolitikai modelleket. Az önkormányzati, vagy más néven szubnacionális diplomácia azt jelenti, hogy a nemzeti kormányok alatti közigazgatási egységek közvetlenül létesítenek és ápolnak külföldi partnerkapcsolatokat. Budapest esetében is az figyelhető meg, hogy az elmúlt években egyre határozottabban lép fel önálló, saját útját járó szereplőként a nemzetközi porondon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×