eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
29 July 2022, Bavaria, Rosenheim: A pump nozzle is stuck in the filler neck of a car at a gas station.  Anyone who wants to save money at the gas station while on vacation abroad will have to part with old rituals this summer. After all, filling up on the other side of the border is no longer as profitable as it used to be, and in some cases has become a minus business. Photo: Uwe Lein/dpa (Photo by Uwe Lein/picture alliance via Getty Images)
Nyitókép: Uwe Lein/picture alliance via Getty Images

Itt a megfejtés, hogy miért tankoltunk 2023-ban sokkal kevesebbet, mint 2022-ben

2023-ban csaknem 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot értékesítettek a magyarországi töltőállomásokon, mint egy évvel korábban. A szakértő szerint a fogyasztás tavaly visszatért a korábbi évek szintjére. Grád Ottó az InfoRádióban úgy vélte, a fogyasztók nem "kapják meg" a teljes 41 forintos emelést az árakban.

A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint 2023-ban 15,7 százalékkal esett vissza az üzemanyag-fogyasztás az egy évvel korábbihoz képest.

"Ha csak a statisztikát nézzük, és a 2023-as kiskereskedelmi értékesítési adatokat, akkor szomorú számokat látunk, a benzinek esetében 10, a gázolaj esetében közel 20 százalékos visszaesés volt tapasztalható. A teljes kiskereskedelmi forgalom több mint 15 százalékkal esett" - részletezte az InfoRádióban Grád Ottó, a szövetség főtitkára.

Azt is elmondta, ennek alapvetően az az oka, hogy az ársapka miatt az emberek 2022-ben nem korlátozták a felhasználásukat, vagyis magasak voltak a 2022-es kiinduló értékek, nem történt tehát más, mint a piac 2023-ban visszakorrigálta azokat a számokat, amelyeket a hatósági árszabályozás intézkedései produkáltak a fogyasztásban.

  • 95-ös motorbenzinből tavaly 16,5 százalékkal fogyott kevesebb, mint 2022-ben,
  • a dízel értékesítése 19,6 százalékkal esett vissza.
  • A prémium benzinnél azonban valamivel több mint 35 százalékkal nőtt az értékesítés tavaly, igaz, ebben a kategóriában nem volt érvényben ársapka.

Grád Ottó arról is beszélt, hogy normális piaci működés közepette a 2024-es fogyasztás a 2023-as szinten várható, nagy változás ugyanis nem várható, ami csökkenést vagy növekedést indukálna, a gazdaság növekedése sem indul meg még olyan ütemben, hogy az az üzemanyag fogyasztásában lecsapódhatna, valamint áremelkedési oldalon is vannak "politikai kockázatok".

A jövedéki adó emelkedése már megjelent a magyar "főszereplő" áraiban, ez pedig hatott a többi kút árazására is, bár a Mol csak a kutak 20 százalékát üzemelteti itthon legnagyobbként.

"Egy a tény, hogy az adó többletköltség, aminek az árakban meg kell jelennie, legkésőbb a hónap végére. Hogy ez forintban kifejezve mit jelent, az attól is függ, hogy a piaci viszonyok hogyan alakulnak eközben. Szerencsés esetben a 41 forintos adótartalom jelentette emelésnek csak egy részét fogják a vevők érzékelni" - vélekedett az InfoRádióban Grád Ottó.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×