Az utdij.hu-n olbasható a bejelentés, amelyet azzal indokolnak, hogy "a módosítással összefüggésben eltűnhetnek az utakról a környezetszennyező személyszállító járművek és a Magyarországot csak az olcsósága miatt tranzitként használó külföldi buszok is".
A díjfizetés alapja a megtett kilométer, az emissziós besorolás és a tengelyszám lesz, amelyekhez – új tételként – hozzáadódik a levegő- és zajszennyezéshez kötött külsőköltség-díj is.
A díjfizetési kötelezettség 7400 km-nyi úthálózatot érint, amely
új szakaszokkal is kibővül, többek között az M0-ás autóút eddig díjmentes, déli szektorával.
A dolgozói személyszállításban és a turisztikai célú személyszállításban az üzemanyagon túl jelentős költségelem lesz az új útdíj, ami egy útra vetítve magasabb lesz, mint korábban a matrica ára.