eur:
399.53
usd:
368.15
bux:
86674.79
2025. március 14. péntek Matild
Grocery basket with products
Nyitókép: Nodar Chernishev/Getty Images

Váratlan változások a hazai szupermarketekben

Az áruházláncok elárulták, hogyan változtak a vásárlói szokások az elmúlt időszakban.

Az elmúlt néhány évben olyan nagyot változtak a magyarok bevásárlási szokásai, mint korábban egy évtized alatt sem. Előbb a pandémia alakította át drasztikusan, mire költünk, mennyit vásárolunk, majd az egymást követő krízisek, mint a rezsipánik, vagy a rekordinfláció alakította át, mi kerül a magyarok kosarába manapság. Az élelmiszer-fogyasztáson is meglátszik, hogy hol próbálnak spórolni a legtöbben. A Pénzcentrum arról kérdezte a legnagyobb hazai boltláncokat, hogy mely termékekből fogy több, melyekből kevesebb.

A válaszokból az körvonalazódik, hogy az árdrágulás átalakította a vásárlói kosarakat.

A Spar azt közölte, hogy bár a termékkategóriákban a forgalmi részarányokat tekintve stagnálás tapasztalható, "a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt sokkal fontosabbak lettek az akciós ajánlatok, mint korábban, ennek megfelelően nőtt az akciós részarány. A termékek tekintetében pedig a saját márkás cikkek népszerűsége erősödött, forgalmi részarányuk ma már meghaladja a 30 százalékot".

A Penny azt közölte, hogy a tavalyi évhez képest az alkoholmentes italok terén nem történt változás, ráadásul még a vásárlók kategóriára szánt költése sem változott a boltlánc 230 hazai egységében. Az üzletekbe betérők tudatosan keresik a promóciókat és előnyben részesítik a saját márkás, alacsonyabb árpontú termékeket a drágább márkatermékekkel szemben. A kenyereknél nem volt változás, de a napi pékáruban észrevehetően csökkentek volumenek. A friss húsok volumene érezhetően csökkent az elmúlt egy évben, de a növekvő árak miatt összességében mennyiségcsökkenést tapasztalnak a húsáruknál. A friss gyümölcsök elérhetősége folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, az árak pedig folyamatosan növekednek. A zöldség és a gyümölcs között kezd egyre inkább nyílni az olló, azaz a vásárlók inkább az alacsonyabb árfekvésű, illetve az akciós termékekre kapnak rá, mintsem a különlegesebbekre.

A Lidlnél a kereslet elsősorban az olcsóbb és a csökkentett áron kínált termékeket irányába tolódik el, a drágább termékek iránti kereslet stagnál. Az alkoholmentes kategóriát tekintve megközelítőleg néhány százalékos csökkenés figyelhető meg, mely elsősorban a víz és a gyümölcslevek forgalmában mutatkozik meg. A pékáruk esetében az olcsóbb kenyerek iránt nőtt meg a kereslet, a tejtermékek részaránya pedig minimálisan, de emelkedett. A húsok esetében nem tapasztalható csökkenés. A friss zöldség- és gyümölcskategóriában növekedés tapasztalható.

A Tesco azt közölte, hogy összességében minimálisan nőtt az élelmiszer és az alkoholmentes italok részaránya az összes vásárlást tekintve, főképpen a pékség és mirelit termékek, valamint az energiaitalok/üdítők növekvő forgalmának köszönhetően.Nőtt a pékáru részaránya, a hús esetében nem történt változás összességében, de növekedett a pultos termékek részaránya az előre csomagolt termékek rovására. A tejtermékek esetében csökkenés tapasztalható. A friss zöldségek részaránya csökkent, ugyanakkor nőtt a gyümölcsök eladása. Ennek a két kategóriának az ellentétes mozgása azonban nem okozott lényegi változást a teljes zöldség-gyümölcs kategóriában. Az elmúlt hónapokban továbbra is a sajátmárkás és akciós ajánlatok felé mozdultak el a vásárlók és ezeket a termékeket részesítik előnyben.

Az Auchan közlése szerint a vásárlói trendek az elmúlt időszakban úgy változtak, hogy a vásárlók többször térnek be a boltokba, de kisebb kosárértékkel vásárolnak és a jó minőségű, kiváló ár-érték arányú sajátmárkás termékeket választják nagyobb arányban. Azt is tapasztalták, hogy a hatósági ár és az ezt követő kötelező akciózás a termékpályákat felborította.

Címlapról ajánljuk
Vakmerő újoncok, McLaren-áttörés és az elnyűhetetlen címvédő – ezt várja a szakértő az idei F1-es szezontól

Vakmerő újoncok, McLaren-áttörés és az elnyűhetetlen címvédő – ezt várja a szakértő az idei F1-es szezontól

Nagyon jó összképet mutat a Forma–1 2025-ös mezőnye, a jelenlegi számítások szerint azonban a McLaren versenytempóban körülbelül három tizedmásodperccel veri a közvetlen üldözőket – mondta az InfoRádióban a Motorsport Online főszerkesztője. Vámosi Péter arról is beszélt, hogy a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj végeredménye alapján még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni az erőviszonyokról.

Csizmazia Gábor: a békéhez vezető úton sokkal több a kérdőjel, mint gondolnánk

Az amerikai–ukrán tárgyalásokról, az ezzel kapcsolatos amerikai igényekről, Volodimir Zelenszkij magatartásáról, vagy éppen a trumpi intézkedések republikánus és demokrata olvasatáról is beszélt Csizmazia Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézet tudományos munkatársa az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.14. péntek, 18:00
Zsigmond Gábor
a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója
Reagált Putyin a tűzszüneti javaslatra, összeomlottak az ukrán vonalak Kurszkban – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Reagált Putyin a tűzszüneti javaslatra, összeomlottak az ukrán vonalak Kurszkban – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Továbbra is egymástól eltérő jelentések érkeznek a kurszki régióból, miután az elmúlt napokban az orosz hadsereg áttörte az ukrán védelmet, és majdnem teljesen visszaszerezte azt a kiszögellést, amelyet még a nyáron foglalt el Ukrajna. Délután reagált Vlagyimir Putyin orosz elnök az ukrán-amerikai tűzszüneti javaslatra, de nem mondta ki határozottan, hogy elutasítja-e azt vagy sem, hanem további megbeszéléseket helyezett kilátásba Donald Trump amerikai elnökkel. Trump nem sokkal később maga is megszólalt, pozitívan értékelve Putyin szavait, és azt mondta, kész tárgyalni az orosz elnökkel. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint azonban az orosz államfő csak újabb manipulációt mutatott be. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×