eur:
393.25
usd:
365.12
bux:
71643.96
2024. július 1. hétfő Annamária, Tihamér
A marshalling yard in Hamburg Maschen - Germany.
Nyitókép: mf-guddyx/Getty Images

Idén is zakatol az egyeskocsi-fuvarozás

A vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozás ellátása érdekében idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülhetnek pályázat útján; a forrást az Energiaügyi Minisztérium (EM) biztosítja – közölte a MÁV Zrt.

A közleményben felidézték, hogy a sikeres pályázók, így a Rail Cargo Hungaria Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., és az Eurogate Rail Hungary Zrt. (a korábbi Floyd Zrt.), vezetői 2021 novemberében szerződést kötöttek a MÁV Zrt.-vel a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása érdekében. A pályázó társaságokhoz 2021 decemberében az MMV Zrt., idén májusban pedig a Train Hungary Kft. és a Kárpát Vasút Kft. is csatlakozott.

A vasúti egyeskocsi teherfuvarozás program forrását az EM nyújtja, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget a MÁV folyósítja.

A programban 2021 és 2025 között több mint 26 milliárd forint áll rendelkezésre. A társaságokat 2021-ben 1,89 milliárd forinttal, 2022-ben 6,27 milliárd forinttal támogatta az állam.

A közleményben kitértek arra, hogy

az egyeskocsi-teherfuvarozás piaci alapon nem végezhető jövedelmezően, viszont nemzetgazdasági szinten hasznos.

Ugyanis ez 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik export piacra juttatását teszi lehetővé. Ezen felül a szolgáltatás fenntartása csaknem 2000 vasutasnak biztosít hosszú távon munkahelyet.

Az egyeskocsi-fuvarozás alapesete az, amikor az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Ezek a kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol irányvonatokba, majd egy újabb gyűjtőpályaudvaron a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik őket. Ezek a logisztikai műveletek megdrágítják ezt a fuvarozási formát.

Tavaly november óta havonta átlagosan 80-90 millió árutonna-kilométer fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban résztvevő vasúti társaságoknak a MÁV és a GYSEV hálózatán. Eddig 7,2 millió tonna árut (2021-ben 2,6 míg 2022-ben 4,6 millió tonnát) fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási programban. Ezzel az árumennyiséggel

évente akár 400 ezer tehergépjárműtől is mentesül a közút.

Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a vasúti árufuvarozási szektor támogatása nélkül esélytelen megvalósítani azt a célkitűzést, hogy a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbításnál a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig érje el a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot – olvasható a MÁV Zrt. közleményében.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.01. hétfő, 18:00
Orbán Balázs
a miniszterelnök politikai igazgatója, az MCC kuratóriumának elnöke
Látványos térképen mutatjuk, hogy Magyarország melyik részeit forgatja fel a jövő forradalma

Látványos térképen mutatjuk, hogy Magyarország melyik részeit forgatja fel a jövő forradalma

Az elmúlt évtizedben, de különösen az utóbbi években a magyar ipar számos kihívással nézett szembe, így többek között az Ipar 4.0 technológiák terjedésével, amely révén fokozódik a robotizáció, a digitalizáció és az automatizáció szerepe a termelési folyamatokban. Ezek nemcsak a vállalkozások tevékenységében és a foglalkoztatásban, de az élet más területein is jelentős változásokat eredményezhetnek. Az Ipar 4.0-val kapcsolatos egyre növekvő kutatói érdeklődésre utal a tudományos szakirodalomban megjelent publikációk számának felfutása is, amelyek legnagyobb hányada a műszaki tudományok, az automatizáció és a számítástechnika terén jelent meg. Szintén számottevő a közgazdaságtanhoz, illetve az üzleti tudományokhoz köthető tanulmányok száma. Ezzel szemben eddig kevesebb figyelmet kaptak az Ipar 4.0 alkalmazásokhoz kapcsolódó földrajzi-területi megközelítések, amelyek a térszerveződés különböző szintjein elemzik ezen technológiák alkalmazását, térbeli terjedését és ezek kapcsolódásást a lokális társadalmi, gazdasági adottságokhoz. Cikkünkben különböző indikátorok felhasználásával megyei szinten tárjuk fel az Ipar 4.0 technológiák alkalmazásának térbeli mintázatát, az iparszerkezettel, a digitális infrastruktúra ismérveivel és a társadalmi-gazdasági háttérrel történő összefüggésben.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×