eur:
406.87
usd:
385.51
bux:
78260.57
2024. november 19. kedd Erzsébet
Nyitókép: Pixabay.com

Oeconomus: Az infláció csökkenésével tovább bővülhet az e-kereskedelem is

A gazdaságkutató alapítvány írása szerint az e-kereskedelemben mostanra kialakult visszaesés ellenére sincs oka pesszimizmusra az e-kereskedelmi szektornak Magyarországon. Hosszú távon semmi sem veheti fel a versenyt az e-kereskedelemmel.

Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány egyik friss elemzése arra hívja fel a figyelmet, hogy érdekes tendenciák figyelhetőek meg a magyarországi e-kereskedelmi forgalomban.

A Covid-19 előtti években folyamatosan két számjegyű volt a magyar e-kereskedelem bővülési üteme. Miközben 2019-ben a teljes belföldi kereskedelemben már több mint hat százalékos részesedést birtokolt. A pandémiát megelőző technológiai fejlődés, mind pedig a szükséges infrastruktúra kiépülése együtt teremtette meg a bővülés lehetőségét, amely 2007 és 2017 között a tízszeresére növelte a szektor forgalmát. A magyar emberek számára az internet-hozzáférés, az elektronikus eszközök mindennapi, szinte folytonossá váló használata az életük természetes és elválaszthatatlan részévé vált a hosszú évek alatt. Az e-kereskedelem ennek ellenére mégis hatalmasat tudott ugrani a pandémia időszakában.

Az új típusú koronavírus-járvány ideje alatt az online kereskedelem a duplájára emelkedett. Miközben az új típusú koronavírus megjelenése előtt a hazai online kereskedelem már 625 milliárd forintos bruttó forgalmat ért el a GKI Digital adatai alapján, az elmúlt pár év leforgása alatt a szektor ugrásszerű fejlődésen ment keresztül. A kimagasló teljesítményt a háttérben erősen támogatta a vásárlói szokások átalakulása, amelynek köszönhetően 2022-ben már több mint 1300 milliárd forintos bruttó forgalmat bonyolítottak le a webshopok. A tavalyi évben közel tíz százalékos mértékű bővülés azonban az inflációs szinttől elmaradt, így a kiskereskedelem egészéhez hasonlóan reál értelemben nem következett be emelkedés.

Az online vásárlók, különösen a rendszeresebben rendelők aránya emelkedett. A KSH felmérése alapján a három hónapon belül online vásárlók aránya 2022-ben már közel 61 százalékra növekedett, amely lényeges ugrásnak tekinthető a 2019-es 35 százalékos értékhez képest. Az online rendelési gyakoriság jelentős emelkedésében is tetten érhető a robbanásszerű fejlődés. Miközben az új típusú koronavírus-járvány előtt az interneten vásárló magyarok éves szinten 12-13 alkalommal vásároltak, addig 2023 év elejére ez a szám közel a duplájára, 21 rendelésre emelkedett személyenként. Jelenleg már közel négymillió ember vásárol hazánkban a webshopokról. Összességében az elérhető aktív webáruházak száma 32 ezer körül alakul.

A tanulmány rávilágít arra, hogy a magyar e-kereskedelmi piac rendkívül koncentrált. Gyakorlatilag a legnagyobb, nemzetközi jelenléttel bíró cégek dominálják a magyar lista elejét. A GKI Digital összeállítása alapján 2020-ban a tizenöt legnagyobb webshop összesített forgalma elérte a bruttó 380 milliárd forintos értéket, azaz a piac több mint 40 százalékát uralták. 2022-ben a TOP15 e-kereskedelmi cég együttesen már 565 milliárd forintnyi bruttó forgalmat generált. Éves szinten ezen szereplők forgalma kilenc százalékkal emelkedett, amely a teljes iparági növekedésnél közel egy százalékkal alacsonyabb ütemű. Ennek ellenére is a legnagyobb szereplők a piac 42,6 százalékát tudhatták maguknak, amelyet 14,4 millió rendeléssel értek el. Mivel 2022-ben összességében 77 millió darab rendelést bonyolítottak le a hazai e-kereskedelmi piacon, így jól látható, hogy a legnagyobb szereplők csak a csomagok alig egyötödéért felelnek. Ebből látszik, hogy összességében nagyobb értékben vásárolnak a magyarok a listavezető cégeknél, mint a többi elérhető felületen.

Az Oeconomus írása kitér arra is, hogy a klasszikus csomagküldési módok mellett az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak hazánkban is a csomagautomaták. Miközben 2021-ben nagyságrendileg 800 új csomagautomatát helyeztek üzembe Magyarországon, addig 2022-ben ennek több mint négyszeresét, összesen 2 640 darabot. Ennek a bővülésnek köszönhetően 2023 februárjában már több mint 3 800 darab ilyen berendezés üzemelt Magyarországon. Mindez azt mutatja, hogy alig két év leforgása alatt a hazai infrastruktúra több mint háromszorosára bővült. Mindez azt mutatja, hogy a vásárlói igények, illetve szokások a csomagok átvételének módját tekintve is átalakulóban vannak. A csomagautomaták bár fix ponthoz kötöttek, mégis a rugalmas átvételi lehetőség miatt kedvező értékajánlatot tudnak nyújtani a rendelők számára. Ráadásul ezen átvételi lehetőség környezetre gyakorolt hatása alacsonyabb, mint a házhoz rendelhető változat. Mind a csomagfeladás, mind pedig átvétel esetében az automaták országos átlagban a második legnépszerűbb lehetőségnek számítanak. A Foxpost Box Index (FBI) felmérése alapján 2022-ben a megyei jogú városokban a vásárlók már az automatákat részesítették előnyben a futárcégekkel szemben, Budapesten pedig lényegében fej-fej mellett áll a két lehetőség. Az eddig telepített berendezések elsősorban az ötezer főnél nagyobb településeken érhetőek el. Minél inkább nagyobb lefedettséggel rendelkeznek majd a csomagautomaták, várhatóan annál inkább népszerűvé válik a csomagátvétel ezen módja.

A kutatóintézet kiemeli ugyanakkor azt, hogy a magyarországi e-kereskedelem történetében először volt tapasztalható egy kisebb megtorpanás 2022-ben. Ahogyan a Covid-19-es időszak távolságtartása és korlátozásai kezdtek feloldódni, a pár éves extrém magas e-kereskedelmi bővülést támogató vásárlók újra a fizikai boltok felé kezdtek fordulni. Ez jól látható a kiskereskedelmi forgalmon belüli részesedési arányok alakulásán is. Hosszú éveken keresztül folyamatosan, visszaesés nélkül növekedett az online felület súlya a teljes forgalmon belül, amely végül 2022-ben 9,6 százalékra mérséklődött a 2021-es 10,4 százalékos értékről. A természetes visszarendeződésen túl azonban a fokozódó inflációs környezet miatt az online forgalom bővülését is visszavetette. 2022 második felétől, a teljes kiskereskedelmi szektorban is megfigyelhető hatáshoz hasonlóan, az online forgalomban is látszódott a jóléti kiadások egyre jelentősebb mértékű visszafogása.

A gazdaságkutató alapítvány írása szerint az e-kereskedelemben mostanra kialakult visszaesés ellenére nincs oka pesszimizmusra az e-kereskedelmi szektornak Magyarországon. Az inflációs nyomás mérséklődése ugyanis segíthet az e-kereskedelmi forgalom bővülésében. A vásárláshoz elengedhetetlen az elkölthető szabad jövedelem megléte, valamint a kiszámítható gazdasági környezet. A pandémia miatt megváltozott vásárlási szokások utóhatása döntően velünk maradt, de a magas inflációs helyzet gátat szabhat az olyan sikereket felmutató szektor esetében is mint az online kereskedelem. Ugyanakkor a következő időszakban várhatóan tovább bővül a házhoz rendelt csomagok száma. 2023 év eleji GKID felmérés szerint a magyarok többsége, kb. 70 százaléka idén nem tervez változtatni az internetes vásárlási szokásain. Miközben minden ötödik ember csökkentést, addig az emberek tizede éppen a rendelések növelését tervezi idén. A bővülés mellett szóló érvek között szerepel a kényelem, az árak azonnali összehasonlíthatósága. Ráadásul a magasabb üzemanyagárak hatására is a digitális bevásárlás lehetősége még kedvezőbbé válik az emberek szemében.

Címlapról ajánljuk
Joe Biden akadályozza az ukrajnai béketárgylás lehetőségét Robert Fico szerint

Joe Biden akadályozza az ukrajnai béketárgylás lehetőségét Robert Fico szerint

A szlovák miniszterelnök nem ért egyet azzal, hogy Joe Biden amerikai elnök engedélyezte Ukrajnának a nagy hatótávolságú amerikai rakéták bevetését oroszországi célpontok ellen. A kormányfő utasította a külügyminiszterét és a védelmi miniszterét, hogy ne támogassák a döntést.

Lezárások lesznek a Puskás Aréna környékén

A Puskás Arénában rendezik kedden 20.45-től a Magyarország-Németország UEFA Nemzetek Ligája labdarúgó-mérkőzést, ezért a stadion környékén már 17.45-től számos közlekedési változásra, lezárásra kell számítani.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.19. kedd, 18:00
Hegyi Zsolt
a MÁV Csoport vezérigazgatója
Máris reagálnak a piacok az oroszok nagy bejelentésére

Máris reagálnak a piacok az oroszok nagy bejelentésére

Felemás mozgásokat láthattunk kedd reggel az ázsiai piacokon, ezt követően Európában jó hangulatban indult a kereskedés, de hamar elfogyott a lendület. Gazdasági események szempontjából idehaza az MNB kamatdöntésére ajánlott figyelni, emellett Európából érkezik inflációs rangsor-adat, Amerikában pedig a friss lakáspiaci adatokra ajánlott ma figyelni. Az európai piacokon délelőtt egyre nagyobb mínuszok figyelhetőek meg, miután a piaci szereplőket aggasztja, hogy Oroszországban jóváhagyták a nukleáris elrettentésre vonatkozó változtatásokat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×