Emlékeztetett rá: a szolidaritási folyosók vasúti és közúti közlekedési kapcsolatokat jelentenek az Ukrajnával határos EU-tagállamokon keresztül. Nem ez az első alkalom, hogy Oroszország fegyverként használja az élelmiszerellátást, hasonló a helyzet a háború kezdetén tapasztaltakhoz - jelentette ki.
"Szinte minden ukrán terméket készek vagyunk exportálni. Ez elsősorban körülbelül havi négymillió tonna olajos magvak és gabonafélék elszállítását jelenti" - fogalmazott.
Wojciechowski elmondta, az EU november óta Ukrajna exportjának 60 százalékát a szárazföldi szolidaritási folyosókon, 40 százalékát pedig a Fekete-tengeren keresztül szállította, amikor az ENSZ által támogatott gabonamegállapodás még érvényben volt. Az, hogy Oroszország kilépett a megállapodásból, várhatóan különösen súlyos következményekkel jár az afrikai országok számára - figyelmeztetett.
Az uniós biztos hozzátette: az EU több tagállami kezdeményezést is megvizsgál, hogy közös tervet dolgozzon ki az ukrajnai mezőgazdasági termékek exportja szállítási többletköltségeinek fedezésére.
Egyelőre azonban nincs becslés a szállítás finanszírozásának költségeire - jegyezte meg Wojciechowski.
Az Európai Unió és az Ukrajnával szomszédos uniós tagállamok az ukrajnai háború tavaly februári kezdetét követően hozták létre a szolidaritási folyosókat Ukrajna mezőgazdasági exportja, valamint más áruk kivitele és behozatala számára.
A tagállamok agrárminisztereinek keddi ülésén Magyarország a frontországokkal közösen kérte az ukrán gabonaimport-tilalom meghosszabbítását az év végéig. Véleményük szerint az EU-nak olyan pénzügyi támogatást kellene adnia, amely figyelembe veszi a szállítási távolságot, hogy az ukrán gabonát szárazföldi úton is megérje elszállítani az európai kikötőkbe és az ukrán termékek valóban a rászoruló harmadik országokba jussanak el.