eur:
403.45
usd:
350.59
bux:
98375.84
2025. június 18. szerda Arnold, Levente
A Stena Bulk hajózási vállalat 2018. október 2-i felvétele a tulajdonában levő Stena Impero nevű brit tartályhajóról. Meg nem erősített hírek szerint az iráni Forradalmi Gárda 2019. július 19-én lefoglalta a brit tankert a Hormuzi-szorosban. Egy nappal korábban a Boxer nevű amerikai hadihajó lelőtt egy iráni drónt a Perzsa-öbölt az Ománi-öböllel összekötő tengerszorosban.
Nyitókép: Tommy Chia

Gazdasági válság? A hajózási számok mást mutatnak!

Az év elején lendületet vett a globális kereskedelmi forgalom a kieli IfW gazdaságkutató intézet kedden publikált felmérése szerint. A tengeri áruforgalmi indexek javulása elsősorban az európai és a német külkereskedelemre alapult a tanulmány szerint. Konténeregységben kifejezve azonban a tengeri szállítás mennyisége csökkent.

Az IfW 75 ország és régió tengeren bonyolított konténeres külkereskedelmi forgalmi értéke alapján képzett "Kiel Trade Indicator" mutatószáma januárban ár- és szezonális kiigazítással 2,1 százalékkal emelkedett a decemberihez képest.

Erőteljes növekedést mutat a német és az európai külkereskedelmi forgalom. A német exportindex 2,1 százalékkal, az importindex 2,6 százalékkal emelkedett, az EU exportindexe pedig 3,0 százalékkal, importindexe 3,2 százalékkal nőtt.

Vegyes képet mutat az Egyesült Államok és Kína kereskedelmi forgalma, az amerikai exportindikátor 3,6 százalékkal emelkedett ugyan, az importindex viszont 1,4 százalékkal csökkent. Kína exportindikátora 1,9 százalékkal nőtt, importindikátora 1,1 százalékkal csökkent.

Egyértelműen javult az Oroszországi Föderáció külkereskedelmi forgalma, 2,2 százalékos exportindikátor és 1,1 százalékos importindikátor növekedéssel.

Az intézet kalkulációi szerint egyértelműen enyhültek a szállítási fennakadások a világkereskedelmi forgalomban. Januárban

a hajórakományok mindössze 8 százaléka parkolt kikötők előtt kirakodásra várva,

szemben a beszállítói láncok legnagyobb mértékű leállása idején kialakult 14 százalékos aránnyal.

Timo Hoffmann, a Kiel Trade Indicator projektmenedzsere szerint a világjárvány óta, amikor a konténeres áruforgalom kizökkent a globális termelési szinkronból, most fordult elő az első alkalommal, hogy a tengeri teherforgalmi "dugók" nagyjából megfelelnek a járvány előtti szintnek, és már nem minősülnek "fennakadásnak".

A tengeri szállítási dugók enyhülése azonban elsősorban a tengeri konténeres forgalom mennyiségi csökkenésére vezethető vissza - jegyzi meg az IfW tanulmánya. Januárban ugyanis 13 millió konténeregység volt úton világszerte, szemben az egy évvel korábbi 14 millióval.

Timo Hoffmann szerint a szállítmányozók a késedelmek, fennakadások és a jelentős mértékben megemelkedett tengeri fuvardíjak miatt valószínűleg más szállítási alternatívákra tértek át, elsősorban vasútra és közútra, és ez a megoldás a jelek szerint állandósult is.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Fél évvel meghosszabbította a kormány a kamatstopot – Kormányinfó percről percre

Fél évvel meghosszabbította a kormány a kamatstopot – Kormányinfó percről percre

Új lead: A szerdai kormányülés döntéseiről számol be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő. Kamu, hogy elhalasztanák a 2026-os választást. A Szabadság fesztivált nem kell a kormány szerint betiltani, a Budapest Pride-ot igen. A kormány fellebbez a bíróságnak a főváros szolidaritási hozzájárulásával kapcsolatban zajló ügyében hozott friss ítéletével szemben. Tartsanak velünk!

N. Rózsa Erzsébet: nem lehet rezsimváltás Iránban, különösen nem izraeli nyomásra

A Közel-Kelet szakértő az InfoRádióban elmondta: valóban van társadalmi elégedetlenség Iránban, rendszerváltó hangulat azonban nincs, ráadásul az izraeli támadás még jobban összekovácsolta a nemzetet, határon belül és kívül egyaránt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.18. szerda, 18:00
Pletser Tamás
az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. június 18. 15:11
×
×
×
×