eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 22. szombat Beáta, Izolda
Nyitókép: Pexels.com

A Google alkonya: Dávidként hívja ki a Neeva a keresőóriást

Az ingyenes verzió szolgáltatásai igen szűkek, cserében ígéret van: nincs hirdetés és nincs nyomkövetés sem.

Nagy ígéretekkel lépett piacra október elején a Google-t kihívó internetes kereső, a Neeva. A BBC összeállításából kiderül, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban kezdte meg a működést elsőként az európai kontinensen, miután az Egyesült Államokban tavaly már több mint félmilliós tábort épített.

Alkotója az a Sridhar Ramaswamy, aki 16 évig dolgozott a Google-nál, és irányította annak hirdetési szegmensét. Úgy látja a techszektor az emberek adatainak kizsákmányolójává kezdett válni, ennek pedig már nem akart része lenni.

A Neeva 77,5 millió dollár begyűjtésével kezdett – befektetőktől.

Ingyenesen használható keresést kínál, valamint egyéb funkciókat, például jelszókezelő-hozzáférést és virtuális magánhálózati (VPN) szolgáltatást, ami viszont fizetéses – az egyszerűség kedvéért: a Google-nál a felhasználó az adataival fizet. A felhasználók egy fiók létrehozásával kell hogy kezdjenek.

Sridhar Ramaswamy tehát a befektetőkben és az előfizetőkben látja a jövőt, szemben a Google-lal, amely szerinte folyamatosan egyre több reklámot helyez el, hajhászva az egyre nagyobb profitot.

Hogy miben különbözik a két kereső használata?

A cikk egy "BMW-s" példát hoz fel: mind a Neeva, mind a Google első két találata az autógyár webhelyére, valamint Wikipédia oldalára utal elsőként, ám aztán a Google "fogyasztásra" serkent, kereskedőket mutat, illetve a közösségimédia-csatornáit ajánlja, míg a Neeva a BMW hivatalos oldalaival, felületeivel folytatja, ami így természetesen "szűkebb választék".

De egy fontosnak tűnő részlet:

a Neeva ígéri, nem köt nyomkövetőt a keresők "talpára", nem rakja rögtön térképre, aki valamit keres.

Ramaswamy nem gondolja, hogy a Google-t üzletileg utolérheti, már csak a piaci részesedés miatt sem, ez "egyfajta Dávid és Góliát történet". A végső cél az, hogy alternatívát kínáljanak azoknak a fogyasztóknak, akik aggódnak a magánéletükért, és nem akarják, hogy a Google játsszon az adataikkal vagy keresési előzményeik alapján bombázzák őket hirdetésekkel. Sőt, semmilyen hirdetések nem lesznek az ígéretek szerint.

A Neeván ingyenesen viszont csak havonta 50 alkalommal lehet keresni, egy fiókhoz pedig csak két eszköz csatlakoztatható az ingyenes csomagban. Havi hat dollárért viszont kitárul a világ.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Itt a tavaszi allergiaszezon – figyeljen az is, aki most nem allergiás

A tavaszi allergiák és a tünetek a teljes magyar lakosság csaknem tíz százalékát érintik, néhány éven belül pedig akár 20-25 százalék is lehet ez az arány – mondta az InfoRádióban Nékám Kristóf. Az allergológus szerint érdemes akkor is elmenni az orvoshoz, ha valaki nem tudja biztosan, mire allergiás, mert teszttel egyszerűen és gyorsan ki lehet mutatni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×