Infostart.hu
eur:
388.91
usd:
331.25
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Palkovics László technológiai és ipari miniszter sajtótájékoztatót tart a Dunaferr helyzetéről Dunaújvárosban 2022. szeptember 30-án. Palkovics László bejelentette, hogy a jövő heti kormányülésen téma lesz az ISD Dunaferr Zrt. helyzete, a kormány megvizsgálja, hogyan lehetne megmenteni a nehéz helyzetbe került acélművet, amely mindkét nagyolvasztóját leállította.
Nyitókép: Máthé Zoltán

Vizsgálja a kormány, hogyan dobható mentőöv a Dunaferrnek

A jövő heti kormányülésen napirendre kerül az ISD Dunaferr Zrt. helyzete, a kormány megvizsgálja, hogyan lehetne megmenteni a nehéz helyzetbe került acélművet, amely mindkét nagyolvasztóját leállította – jelentette be a technológiai és ipari miniszter pénteki dunaújvárosi sajtótájékoztatóján.

Palkovics László közölte: a kormány elé fog terjeszteni egy javaslatot, hogy az év végéig milyen források biztosításával tudnák támogatni a nemzetstratégiai szempontból fontos cégcsoportot, amely több ezer embernek ad munkát közvetlenül és még többnek közvetve.

Megjegyezte, hogy a kabinet nehéz helyzetben van, mivel magánvállalatról van szó, ezért az állami beavatkozás lehetőségei erősen korlátozottak, ráadásul az elrontott privatizációt követően azt sem lehet tudni, ki a tényleges tulajdonos, s jelenleg nincs legitim vezetése sem a vállalatnak.

A miniszter kérdésre elmondta: az acélmű működési költségei alapján 5-10 milliárd elég lehet a következő két hónapra, ugyanakkor nehezíti a helyzetet, hogy számos felszámolási eljárás és egyéb követelés van a Dunaferrel szemben.

Palkovics László rámutatott, hogy az acélipar kiemelt helyen szerepel a magyar iparstratégiában, hiszen több ipari szegmens nyersanyagát jelenti, így a jövőben is nagy hangsúlyt fektetnek az iparág fejlesztésére. Példaként említette, hogy Európa elkezdett átállni a „zöldacélra”, a Dunaferrnek is szüksége van technológiai váltásra, ám ahhoz előbb a működését kell stabilizálni.

A tárcavezető hangsúlyozta, a cég történetében még sohasem történt olyan, hogy a nagyolvasztókat leállították volna, és a szakemberek szerint nagyjából két hónapig tartható fenn ez az állapot. Megemlítette, hogy a másodikként leállított kohót időközben újraindították.

Mészáros Lajos, a térség fideszes országgyűlési képviselője elmondta, hogy az energiaár-robbanás és az ukrán–orosz háborút követő szankciós politika miatt került nehéz helyzetbe a Dunaferr és augusztus elején az első, majd szeptember közepén a második kohót is le kellett állítani. A lépés a teljes hazai vas- és acéltermelés megszűnését vetíti előre, ezért örül annak, hogy a kormány kész segíteni a cégnek.

A Dunaferr a honlapján jelentette be, hogy az egyik nagyolvasztó hetekkel ezelőtti leállítása után szeptember 16-án a másik nagyolvasztóját is leállította, mert a termeléshez szükséges koksz beszállítását évtizedek óta végző partner, a Donau Brennstoffkontor GmbH (DBK) váratlanul megtagadta a szállítást. A közlemény szerint a koksz, mint nélkülözhetetlen alapanyag hiánya miatt bekövetkezett kényszerű leállás azt jelenti, hogy jelenleg nincs lehetőség nyersvas- és acélgyártásra a cégnél.

Az írták, a cégcsoport túlélésére az egyetlen esély, hogy a termelést fenn tudja tartani és rövid távon újra tudja indítani a nagyolvasztóit, ehhez pedig a megfelelő mennyiségű és minőségű koksz beszállítására van szükség egy héten belül. Hozzátették, hogy a hosszabb leállás – elsősorban az újraindulás műszaki kockázatai és költségei miatt – ellehetetlenítené a Dunaferr működését.

A nyilvánosan elérhető legfrissebb, 2021-ben közzétett 2019-es beszámoló szerint az ISD Dunaferr Zrt. a 2019-es üzleti évben 289 milliárd forint nettó árbevétel mellett 54 milliárd forintos veszteséget realizált.

Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×