Infostart.hu
eur:
382.18
usd:
327.78
bux:
0
2025. december 8. hétfő Mária
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Elképesztő állapotok az európai kamionos fronton

A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének (IRU) legfrissebb kutatása szerint Európában már 40 százalék felett van a sofőrhiány.

Az IRU 25 országra és összesen 1500 fuvarozási cégre kiterjedő nemzetközi kutatást végzett, azt vizsgálva, hogy milyen arányú munkaerőhiánnyal kénytelenek megküzdeni az iparági szereplők a hivatásos gépjárművezetőkkel kapcsolatban – írja a Vezess.hu.

Bár a felmérés globális volt, külön vizsgálta az európai helyzetet is. Ezek alapján elmondható, hogy a pandémia alatt tapasztalt lezárások rendkívül rossz hatással voltak a szektorra, ugyanis az öreg kontinensen tavaly 42 százalékra ugrott a betöltetlen álláshelyek száma. (Ez az adat már csak azért is sokkoló, mert 2021-re az IRU eredetileg csak 7 százalékos hiányt prognosztizált. A pandémia előtt, 2019-ben pedig “csak” 24 százalékos volt a kamionsofőrhiány Európában.)

Az autós szaklap a felmérést ismertetve hozzáteszi, hogy a legrosszabb helyzetben a közismerten nagy munkaerő elvándorlástól szenvedő országok vannak, mint Románia vagy Lengyelország. Előbbinél 71 ezer utóbbinál pedig 80 ezer kamionsofőr hiányzik. Érdekes mód viszont Németországban sem jobb a helyzet, ami eddig kifejezetten vonzotta a kelet-európai sofőröket. Az IRU összesítése szerint ugyanis 2021-ben tavaly 80 ezer hivatásos kamionsofőr hiányzott a német munkaerőpiacról. Globálisan nézve a legdurvább hiány Kínában mutatkozott, ahol 1,8 millió betöltetlen álláshely volt 2021-ben ebben a szektorban, ami elérte a 140 százalékot.

A helyzet javulására rövid időn belül kevés esély mutatkozik, hiszen

a 25 év alatti kamionsofőrök kevesen vannak, alig 6-7 százalék az arányuk.

Európában minden harmadik hivatásos teherautó-vezető az idősebb generáció tagja. A kamionsofőrök átlagéletkora is az öreg kontinensen a legnagyobb, szám szerint 47 év.

Címlapról ajánljuk

Szakértő az autós szigorításokról: a kényszerítő eszközök alkalmazását nem lehet kifogásolni, ha nem lépik túl a határokat

Az államtitkár szerint a közúti közlekedési törvény módosításával egyszerűbbé válik a közlekedést zavaró és a biztonságot veszélyeztető járművek elszállíttatása, továbbá jóval hatékonyabbá válhat a közúti ellenőrzés is. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke az InfoRádióban elmondta: a kényszerítés módja és szigorúsága leginkább attól függhet majd, hogy az adott személy mennyire áll ellen a rendőri intézkedésnek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×