eur:
411.4
usd:
392.79
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Elképesztő állapotok az európai kamionos fronton

A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének (IRU) legfrissebb kutatása szerint Európában már 40 százalék felett van a sofőrhiány.

Az IRU 25 országra és összesen 1500 fuvarozási cégre kiterjedő nemzetközi kutatást végzett, azt vizsgálva, hogy milyen arányú munkaerőhiánnyal kénytelenek megküzdeni az iparági szereplők a hivatásos gépjárművezetőkkel kapcsolatban – írja a Vezess.hu.

Bár a felmérés globális volt, külön vizsgálta az európai helyzetet is. Ezek alapján elmondható, hogy a pandémia alatt tapasztalt lezárások rendkívül rossz hatással voltak a szektorra, ugyanis az öreg kontinensen tavaly 42 százalékra ugrott a betöltetlen álláshelyek száma. (Ez az adat már csak azért is sokkoló, mert 2021-re az IRU eredetileg csak 7 százalékos hiányt prognosztizált. A pandémia előtt, 2019-ben pedig “csak” 24 százalékos volt a kamionsofőrhiány Európában.)

Az autós szaklap a felmérést ismertetve hozzáteszi, hogy a legrosszabb helyzetben a közismerten nagy munkaerő elvándorlástól szenvedő országok vannak, mint Románia vagy Lengyelország. Előbbinél 71 ezer utóbbinál pedig 80 ezer kamionsofőr hiányzik. Érdekes mód viszont Németországban sem jobb a helyzet, ami eddig kifejezetten vonzotta a kelet-európai sofőröket. Az IRU összesítése szerint ugyanis 2021-ben tavaly 80 ezer hivatásos kamionsofőr hiányzott a német munkaerőpiacról. Globálisan nézve a legdurvább hiány Kínában mutatkozott, ahol 1,8 millió betöltetlen álláshely volt 2021-ben ebben a szektorban, ami elérte a 140 százalékot.

A helyzet javulására rövid időn belül kevés esély mutatkozik, hiszen

a 25 év alatti kamionsofőrök kevesen vannak, alig 6-7 százalék az arányuk.

Európában minden harmadik hivatásos teherautó-vezető az idősebb generáció tagja. A kamionsofőrök átlagéletkora is az öreg kontinensen a legnagyobb, szám szerint 47 év.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, a távközlési szektor cégei, a feldolgozóipari gyártók (bioetanol, keményítő, napraforgóolaj), valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×