Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
A Gazprom orosz gázipari holding logója szentpétervári épületén 2022. április 27-én. A Gazprom ezen a napon leállította a gázszállítást a bolgár Bulgargaz és a lengyel PGNiG vállalatnak, mivel nem fizettek rubelben a megállapított határidőn belül.
Nyitókép: MTI/EPA/Anatolij Malcev

Nem sokan álltak ellen a rubeles fizetésnek az orosz gázért – íme, a lista

Az importőrök nagy többsége már eleget tett Vlagyimir Putyin ultimátumának.

Az Európai Unió energiavállalatai az elmúlt két hónapban igyekeztek megérteni a Brüsszelből érkező, homályos és olykor egymásnak ellentmondó kijelentéseket, jelzéseket a földgáz rubelben történő fizetéséről. A cégek nagy többsége már eleget tett Vlagyimir Putyin ultimátumának – írja a VG, szemlézve a Politicót.

A lap felidézi, hogy az Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottság a tagállamoknak április elején privát módon megküldött előzetes jogi iránymutatásaiban arra figyelmeztetett, hogy az orosz földgáz rubelben történő fizetése „az uniós szankciók megsértéséhez vezetne”.

Később a brüsszeli által kiadott iránymutatás viszont kimondta, hogy az uniós szankciók „nem tiltják a számlanyitást a Gazprombanknál”, ami azt sugallja, hogy az importőrök megkövetelhetik az orosz féltől, hogy ugyanúgy teljesítse szerződéses kötelezettségeit, mint korábban.

A Politico felsorolása szerint nem volt hajlandó rubelben fizetni:

  • PGNiG (Lengyelország). A cég április 12-én elutasította az orosz földgáz rubelben történő fizetését. A Gazprom április 27-én leállította a szállításokat.
  • Bulgargaz (Bulgária). Nem hajlandó orosz nemzeti valutában fizetni. A szállításokat Lengyelországhoz hasonlóan április 27-én leállították.
  • Gasum (Finnország). A finn kormány április 28-án elutasította az új fizetési módot. A szállításokat egy hét után, május 21-én leállították. Oroszország az északi országokba irányuló villamosenergia-exportját is leállította.

És akik eleget tettek Vagyimir Putyin ultimátumának:

  • VNG (Németország)
  • RWE (Németország)
  • Uniper (Németország)
  • Engie (Franciaország)
  • Eni (Olaszország)
  • OMV (Ausztria)
  • ČEZ (Cseh Köztársaság)
  • MVM/CEE Energy (Magyarország)
  • SPP (Szlovákia)
  • Geoplin (Szlovénia)
Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 12:50
×
×
×
×