Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
cars on Autobahn highway in Germany in high speed at night
Nyitókép: filmfoto/Getty Images

Az autópályák a nemzetközi áruforgalomból "élnek"

Az üzemeltetés fele bejön a 3,5 tonnánál nehezebb járművek közlekedéséből.

A sztrádák üzemeltetéséért járó, forintszázmilliárdokban mérhető díjat az e-útdíjból kell, hogy fizesse az állam, de az e-útdíjból ennél is sokkal több folyik be a kasszába, úgyhogy nincs gond, ráadásul a pénz többsége a nemzetközi teherforgalomból (a 3,5 tonnánál nehezebb járművek közlekedéséből) származik.

A koncesszió egyébként 35 éves, 1662 kilométernyi alaphálózatot kell fenntartani, üzemeltetni, karbantartani, de része a hálózatbővítési tevékenység elnyerése is; 381 kilométernyi kiegészítő úthálózat (M5, M6 bővítése) is benne van 2038 nyaráig - derül ki a Vg.hu cikkéből.

Pénz be és ki

Az összes tervezett koncesszori gyorsforgalmiút-fejlesztés megvalósulása után a koncessziót elnyert Themis 2048 kilométer hosszú útszakaszért fog felelni. Évente bruttó 122,17 milliárd forintot kap a cég az államtól.

2019-ben, tehát a koronavírus berobbanása előtti utolsó békeévben nettó 217,58, bruttó 276,32 milliárd forintot könyvelt el ezen a címen a NÚSZ, addig 2020-ban ez már nettó 219,1, bruttó 278,26 milliárdon állt meg. Ennél jóval markánsabb felfutást mutat a 2021-es év, amikor nettóban számolva szűk 250, bruttóban több mint 317 milliárd forinton teljesült az e-útdíj-bevétel. Az idei első három hónapban töretlen maradt a bővülés, és január és március között nettó 67,5, bruttó 85,71 milliárdot fizetett a cargo a magyarországi úthasználatért.

Címlapról ajánljuk
Ilyen volt a világ 2025-ben
Háború, halál, béke

Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.

Inváziós fajok támadása: durva következménye lesz, ha csak akkor cselekszünk, amikor már ég a ház

Amikor egy idegen állat- vagy növényfaj megtelepszik Magyarországon, hajlamosak vagyunk csak ökológiai problémaként gondolni rá, pedig a számlát nem a természet, hanem a gazdaság fizeti. Fertő Imre, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének professzora az InfoRádióban azt mondta, az igazi veszteség sokszor olyan „láthatatlan” tételekben rejlik, mint a romló vízminőség vagy az eltűnő fajok, ezért fontos a minél gyorsabb cselekvés, továbbá mérsékelni kell az okozott károkat, negatív hatásokat.
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×