Infostart.hu
eur:
387.09
usd:
330.34
bux:
109840.7
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
Shot of a handsome young bicycle mechanic working on a customer€™s bicycle
Nyitókép: pixdeluxe/Getty Images

Defektet kapott a kerékpárpiac

Tavaly Magyarországon körülbelül 270 ezer kerékpárt értékesítettek, ebből 20 ezer e-bike volt.

A piaci várakozásokhoz képest lassabban indult az év a kerékpár-kereskedők körében, az ágazat továbbra is jelentős ellátási problémákkal küzd, így a tavalyinál gyengébben zárta az első negyedévet. Az üzemanyagárak emelkedése a kerékpárvásárlás irányába tolta a lakosságot, a háború és az infláció némi óvatosságra ösztökéli a vevőket, ahogy az a tartós fogyasztási cikkek esetében is elmondható – nyilatkozta a Világgazdaságnak a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke.

Tavaly Magyarországon körülbelül 270 ezer kerékpárt értékesítettek, ebből 20 ezer e-bike volt, míg 2020-ban 260 ezret adtak el, közte 10 ezer elektromos változattal. Az e-bike népszerűségének erősödése egyrészt európai trend, másrészt az állami ösztönzők miatt egyre nagyobb figyelmet kapnak az elektromos kerékpárok.

A kerékpárgyártás és az összeszerelésével foglalkozó vállalatok azonban minden korábbinál nagyobb gondokkal küzdenek. A nyersanyag- (alumínium, acél) és alkatrészhiány kritikus állapotba sodorta az európai és a magyarországi kerékpárgyártókat, amik valójában az összeszerelést végzik, hiszen az alkatrészek szinte kivétel nélkül a Távol-Keletről érkeznek. Mivel bizonyos alkatrészekhez csak nagyon nehezen lehet hozzájutni, és sokszorosára nőtt a szállítási ideje, a gyártók kénytelenek a várakozás idejére elraktározni a többi alkatrészt, így kerékpárok helyett félkész termékekkel és alkatrészekkel vannak tele a raktárak. A szakember elmondása szerint

a korábbihoz képest négyszeres-hatszoros készletről számoltak be a szövetség partnerei,

ami azért is gond, mert áll a pénze a gyártóknak az alkatrészekben, és nem tudnak bevételt termelni. Emellett az az alapanyagárak 20-30 százalékot nőttek az idei első negyedévben, amiért részben a forintárfolyam okolható, e nélkül 15-18 százalékos drágulás ment volna végbe az év első három hónapjában a magyar kerékpárpiacon.

„Az idén megteszi az első lépést a konszolidáció felé az európai kerékpárkereskedelem, így az év közepére csökkenni fog a készlethiány, és május-június környékén már ismét lesznek kerékpárok az üzletekben. Természetesen nem minden márka és típus lesz elérhető, de már vannak készletek a boltokban” – emelte ki Sipiczki Róbert, aki szerint várhatóan a tavalyihoz hasonló lesz az idei év is, de a bizonytalan ellátási lánc miatt nehéz jósolni.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Jelzést kaptak a befektetők, ütik is a forintot

Jelzést kaptak a befektetők, ütik is a forintot

Gyengüléssel kezdte a napot a magyar fizetőeszköz a dollárral és az euróval szemben is. A piaci folyamatokat jó eséllyel még az MNB tegnapi kamatdöntése és sajtótájékoztatója hajtja. Bár az irányadó ráta mértéke változatlanul 6,5 százalékon maradt, a jegybank előretekintő iránymutatása némileg megváltozott és Varga Mihály elnök tegnapi kijelentése szerint adatvezérelt üzemmódba lépett. Ez azt jelenti, hogy a monetáris politikai irány egyértelműen lazább, mint az elmúlt hónapokban, a jegybank pedig óvatosan megnyitotta az ajtót egy esetleges év eleji kamatcsökkentés előtt. A kommunikáció lazulása a forint árfolyamában is megmutatkozik, tegnap délután óta ugyanis majdnem 2 egységet emelkedett az euró, és 4,5-et a dollár árfolyama. Az eddigi adatok alapján úgy tűnik, hogy a forint gyengülő trendje ma is folytatódni fog, a ma megjelenő európai makrogazdasági adatok pedig várhatóan nem hoznak érdemi fordulatot.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×