Infostart.hu
eur:
389.02
usd:
331.32
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (k) felszólal a V4 + Ausztria és Németország energiaügyi minisztereinek találkozóján a Budapest Marriott szállóban 2022. február 8-án. Jobbra Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter. A tanácskozáson az energiaügyekért felelős osztrák és a német államtitkár online vett részt.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Több területen is teret hódíthat itthon a hidrogén

A V4-es országok, valamint Ausztria és Németország képviselői tanácskoztak Budapesten annak kapcsán, hogy készül az uniós hidrogén ökoszisztéma terve. Együttműködési nyilatkozatot is aláírtak.

A hidrogénpiac technológiai éretlensége miatt Magyarországon alapvető fontosságú az e területen zajló kutatás-fejlesztés-innováció (k+f+i) elősegítését célzó ösztönzők nyújtása - mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kedden Budapesten, a V4-országok energiaminisztereinek tanácskozásán. Az ülésen az energiaügyekért felelős osztrák és a német államtitkár is részt vett online.

A V4-ek első munkaülésén az európai hidrogén ökoszisztéma létrehozásával és tervezésével kapcsolatos véleményeket osztották meg a csoport országai. A részt vevők mindegyike támogatta az európai standardok létrehozását, és hangsúlyozta a nemzetközi együttműködés fontosságát.

A tanácskozást követően aláírták az energiaátalakítás és energiabiztonság, az európai villamosenergia-hálózat megerősítése és az összekapcsolt európai hidrogén-ökoszisztéma létrehozásáról szóló közös nyilatkozatot.

Az országok importra szorulnak

Palkovics László rámutatott, a sikeres európai hidrogén ökoszisztéma megteremtése szempontjából is nagyon fontos a nemzeti és európai együttműködés elősegítése az innováció területén zajló beruházási projektekben, és az új technológiák gyártása-fejlesztése területén. A kormányok közötti együttműködés a szabályozási kérdéseket, és a piaci szereplők közötti együttműködést támogató fórumok létrehozását helyezhetné előtérbe - fejtette ki a tárcavezető.

Mind a hat, a tanácskozáson részt vevő országnak már van, vagy éppen készül stratégiája a hidrogénre vonatkozóan, ezekben számos közös pont azonosítható a miniszter szerint. Először Európán belül kell megoldásokat találni az innovációk koordinálására, azután lehet arról beszélni, hogy mi történjen a kontinensen kívül - fogalmazott.

Kitért arra, hogy kiemelt programok támogatják a tavaly kihirdetett magyar Nemzeti Hidrogénstratégia végrehajtását. Ebben

  • nagy hangsúlyt fektetnek a közlekedés zöldítésére és az ipari dekarbonizációra a következő 10 évben.
  • Vizsgálják a hidrogén potenciális szerepét a hosszú távú villamosenergia-tárolásban,
  • a termelésen és felhasználáson túl a kapcsolódó technológiák hazai fejlesztését és gyártását helyezik előtérbe.

Az országok energiaigénye egyre nő, ezért létfontosságúnak nevezte a hosszú távú hatások szem előtt tartását, és a kiegyensúlyozott megközelítést, úgy vélte, a jól működő energiapiacok fenntartása mellett biztosítani kell az energetikai vállalatok szigorú felügyeletét és a megfizethető szolgáltatásokat.

Richard Sulík szlovák energiaminiszter országa stratégiáját ismertetve arról tájékoztatott, hogy a közeljövőben egy 30 ezres városban hidrogénmegajtású buszokat állítanak üzembe a tömegközlekedésben.

Jozef Síkela cseh tárcavezető a geopolitikai kockázatokat emelte ki, amelyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni. Arra is rámutatott, hogy kiemelt a támogatáspolitika és az energiapiacok szabályozása. Felhívta a figyelmet arra, hogy

minden V4-ország importra szorul, mert az iparhoz és a mobilitáshoz nem tud elegendő hidrogént előállítani saját forrásból.

Anna Moskwa lengyel miniszter közölte, hogy a stratégia elkészült, a jogi szabályozásra és a támogatásra vonatkozó terveket néhány hónapja fogadták el. Szintén utalt a geopolitikai kockázatokra, mint mondta, a gáz-, és energiafüggés miatt "mindenkinek vannak rossz tapasztalatai mostanság". Jelezte: támogatják az európai standardok létrehozását.

Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×