eur:
393.1
usd:
363.57
bux:
72351.87
2024. július 4. csütörtök Ulrik
Védőmaszkot viselő alkalmazottak szerelik a Porsche német autógyártó teljesen elektromos Taycan sportautóit a cég stuttgarti üzemében 2020. május 12-én. Az autógyártó cég mindent megtesz azért, hogy a koronavírus-járvány idején a dolgozók biztonságos körülmények között tudják a munkájukat végezni.
Nyitókép: MTI/EPA/Ronald Wittek

A chiphiány ellenére rekordprofitot érnek el az autógyártók – itt a magyarázat

A világ nagy autógyárai termelési és értékesítési darabszámában tapasztalt visszaesés nyomán sajátos ellentmondás alakult ki az ágazatban: miközben a nagy autógyárak jelentős nyereséget realizálnak, számos beszállító válságba került.

Egy, az Ernst & Young (EY) könyvvizsgáló és tanácsadó cég közelmúltban nyilvánosságra hozott tanulmánya szerint a világ 16 legnagyobb autógyártó cége a koronavírus-járvány és a chiphiány ellenére rekordnyereséget ért el. Az elmúlt negyedévben a működési eredmény éves összevetésben tizenegy százalékkal, összesen 23,1 milliárdra nőtt, ami korábban soha nem látott szint – írja az autopro.hu.

Az EY szakértői szerint a cégek a korlátozott mennyiségben rendelkezésre álló chipeket elsősorban a „magas árfekvésű, nagy haszonkulcsot biztosító járművekbe” építik be. Emellett néhány hónap óta a korábbinál jóval szűkmarkúbban adnak kedvezményeket a gyártók, mert a kereslet meghaladta a kínálatot.

Az autógyárak többsége a jövedelmezőség kedvező alakulása ellenére továbbra sincs pezsgőbontós hangulatban. A korábban félvezetővel jobban ellátott cégek is mind inkább megérzik az anyaghiányt és a költségeknek a beszerzési árak emelkedéséből adódó növekedését; a koronajárvány tartóssá válása, sőt súlyosbodása ellenére nem kizárhatók további termelési leállások és logisztikai fennakadások.

Miközben egyes nagy autógyárak egyre nagyobb nyereséget realizálnak, nehéz helyzetbe kerültek a beszállítókat. A PwC tanulmánya szerint a 35 ország 494 beszállítójának csupán 24 százaléka van pénzügyileg stabil helyzetben, miközben 42 százalékuk „pénzügyileg feszült helyzetbe” került. A chipválság az elektromobilitásra történő átállásra is fékező hatást gyakorol, néhány hónap óta pedig a nyersanyag- és energiaárak emelkedése jelent nehezen leküzdhető kihívást.

Címlapról ajánljuk

Lapértesülés: a Schadl-ügy egyik tanúja vesztette életét az Árpád hídi tragédiában

B. Ervin a Suzukiban ült, hírek szerint az élettársával, mindketten azonnal meghaltak. A férfit korábban Schadl György biztatta arra, hogy pályázzon végrehajtónak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×