Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Egyre nagyobb gondot okoz a kamionsofőrök hiánya

A belföldi fuvarozásnál még nincs gond, de a nemzetközi téren már állni kényszerül az kamionok egy része.

Magyarországon is igen jelentős, a nagy és közepes vállalkozások esetében körülbelül 8-10 százalékos a tehergépjármű sofőrök hiánya a nemzetközi áruszállításban. Mindezt súlyosbítja, hogy egyre több dolgozó távozik külföldre, főleg Nagy-Britanniába – mondta a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete elnöke a napi.hu összeállítása szerint. A hiányzó embereket sem itthonról, sem külföldről nem tudják jelenleg pótolni. A munkáltatói szervezeteknél egyelőre csak a jövő szempontjából látják fenyegetőnek a helyzetet, és kormányzati beavatkozást sürgetnek a szakképzés megerősítése, a munkakör vonzóvá tétele kapcsán.

Már látszik, hogy a tehergépkocsi vezetők hiánya előbb-utóbb óriási problémát fog okozni hazánkban is, de úgy tűnik, amíg az áruellátásban nincs komoly fennakadás, addig ez nem üti meg a kormányzat ingerküszöbét – magyarázta a lapnak Székely Sándor, a Teherfuvarozók Európai Szakszervezetének elnöke. Becslése szerint a vállalati flottákban átlagosan a járművek 7-8 százaléka rendszeresen áll, amely nem utolsósorban a nyereségességet is csökkenti, hiszen jellemzően lízingelt kamionokat alkalmaznak.

A belföldi fuvarozásban még nem jelentkezett a munkaerőhiány.

A szakmában folyamatos az elvándorlás Nyugat-Európa irányába, jelenleg az Egyesült Királyságba távozik a legtöbb járművezető, hiszen ott már százezres nagyságrendű a sofőrhiány és ellátási problémákkal kell megküzdeni.

A briteknél már az országon belüli áruszállításban sincs elég sofőr,

ezért a fizetéseket felsrófolták, hogy jöjjenek a külföldiek. Ennek következményeként ott már a belföldi szállításban is ugyanannyit fizetnek mint az EU-ban a nemzetközi árufuvarozás területén, ami pedig jóval vonzóbb lehetőség a sofőröknek. Ez esetben ugyanis nem szükséges egy hónapon át távol lenni és országról-országra járni, hanem elegendő egy-két hetet országon belül levezetni, majd a feladat végeztével a dolgozó egy hétre hazatérhet.

A magyar vállalkozásoknak kiváltképp nehéz versenyképesnek lenniük a nemzetközi áruszállításban: egyrészt azért mert

a fizetések még mindig körülbelül 50 százalékkal elmaradnak a nyugat-európaiaktól, másrészt a sofőröket általában minimálbérre jelentik be a munkáltatók,

így a bér nem képez elegendő nyugdíjalapot. De a munkakörülményekre is sok panaszuk lehet a sofőröknek.

Átmenetileg ugyan könnyítést jelentett, hogy a pandémia során a különjárati buszközlekedés területéről sokan átvándoroltak a nemzetközi áruszállításba, de amennyiben a turizmus fokozatosan magára talál, úgy a dolgozók várhatóan visszavándorolnak a buszos cégekhez.

Címlapról ajánljuk

Minden bizonytalan Vlagyimir Putyin körül, csak találgatnak a hírszerzők

Belső hírszerzési források és kormányzati tisztségviselők között nincs egyetértés Oroszország távlati katonai céljait illetően. Míg egyes jelentések szerint Vlagyimir Putyin továbbra is igényt tart egész Ukrajnára, addig a hírszerzési igazgató szerint Moszkva elkerülné a közvetlen konfliktust Európával.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Floridában folynak a tárgyalások, fontos orosz csomópontot ért támadás – Háborús híreink vasárnap

Floridában folynak a tárgyalások, fontos orosz csomópontot ért támadás – Háborús híreink vasárnap

Kétnapos tárgyalássorozat kezdődött szombaton a floridai Miami városában az Egyesült Államok és Oroszország között. Kirill Dmitrijev, Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja konstruktívnak nevezte az eddigi megbeszéléseket, amelyek vasárnap is folytatódnak. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elmondta, Washington új, háromoldalú tárgyalási formulát javasolt az ukrán és orosz tárgyalópartnereknek Miamiban, amelyben az európai országok is részt vehetnének. Az Ates ukrán partizáncsoport szabotázst hajtott végre egy vasúti csomópontnál, amely az orosz hadsereg ellátása szempontjából is kulcsfontosságú. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a békeerőfeszítések eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×