eur:
398.78
usd:
369.41
bux:
90919.29
2025. március 25. kedd Irén, Írisz
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Egyre nagyobb gondot okoz a kamionsofőrök hiánya

A belföldi fuvarozásnál még nincs gond, de a nemzetközi téren már állni kényszerül az kamionok egy része.

Magyarországon is igen jelentős, a nagy és közepes vállalkozások esetében körülbelül 8-10 százalékos a tehergépjármű sofőrök hiánya a nemzetközi áruszállításban. Mindezt súlyosbítja, hogy egyre több dolgozó távozik külföldre, főleg Nagy-Britanniába – mondta a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete elnöke a napi.hu összeállítása szerint. A hiányzó embereket sem itthonról, sem külföldről nem tudják jelenleg pótolni. A munkáltatói szervezeteknél egyelőre csak a jövő szempontjából látják fenyegetőnek a helyzetet, és kormányzati beavatkozást sürgetnek a szakképzés megerősítése, a munkakör vonzóvá tétele kapcsán.

Már látszik, hogy a tehergépkocsi vezetők hiánya előbb-utóbb óriási problémát fog okozni hazánkban is, de úgy tűnik, amíg az áruellátásban nincs komoly fennakadás, addig ez nem üti meg a kormányzat ingerküszöbét – magyarázta a lapnak Székely Sándor, a Teherfuvarozók Európai Szakszervezetének elnöke. Becslése szerint a vállalati flottákban átlagosan a járművek 7-8 százaléka rendszeresen áll, amely nem utolsósorban a nyereségességet is csökkenti, hiszen jellemzően lízingelt kamionokat alkalmaznak.

A belföldi fuvarozásban még nem jelentkezett a munkaerőhiány.

A szakmában folyamatos az elvándorlás Nyugat-Európa irányába, jelenleg az Egyesült Királyságba távozik a legtöbb járművezető, hiszen ott már százezres nagyságrendű a sofőrhiány és ellátási problémákkal kell megküzdeni.

A briteknél már az országon belüli áruszállításban sincs elég sofőr,

ezért a fizetéseket felsrófolták, hogy jöjjenek a külföldiek. Ennek következményeként ott már a belföldi szállításban is ugyanannyit fizetnek mint az EU-ban a nemzetközi árufuvarozás területén, ami pedig jóval vonzóbb lehetőség a sofőröknek. Ez esetben ugyanis nem szükséges egy hónapon át távol lenni és országról-országra járni, hanem elegendő egy-két hetet országon belül levezetni, majd a feladat végeztével a dolgozó egy hétre hazatérhet.

A magyar vállalkozásoknak kiváltképp nehéz versenyképesnek lenniük a nemzetközi áruszállításban: egyrészt azért mert

a fizetések még mindig körülbelül 50 százalékkal elmaradnak a nyugat-európaiaktól, másrészt a sofőröket általában minimálbérre jelentik be a munkáltatók,

így a bér nem képez elegendő nyugdíjalapot. De a munkakörülményekre is sok panaszuk lehet a sofőröknek.

Átmenetileg ugyan könnyítést jelentett, hogy a pandémia során a különjárati buszközlekedés területéről sokan átvándoroltak a nemzetközi áruszállításba, de amennyiben a turizmus fokozatosan magára talál, úgy a dolgozók várhatóan visszavándorolnak a buszos cégekhez.

Címlapról ajánljuk
Bauer Bence: a nagyon erősödő AfD előbb-utóbb át is törheti a politikai tűzfalat

Bauer Bence: a nagyon erősödő AfD előbb-utóbb át is törheti a politikai tűzfalat

Kedden megalakul Németországban az új Bundestag. Egy héttel ezelőtt még a régi Bundestag tartotta ülését és hagyta jóvá kétharmados felhatalmazással a nagykoalíciós kormány stabilitási programját. A Mathias Corvinus Collegium Magyar–Német Intézet az Európai Együttműködésért igazgatója az InfoRádióban beszélt arról is, hogyan és meddig maradhat életben az AfD elleni politikai tűzfal, és a pártnak mit kell tennie ennek áttöréséhez.

„Ez csak politikai színház” – katonai vezetők ízekre szedték a brit miniszterelnök ukrajnai béketervét

Nem várt helyekről és személyektől kapott kemény kritikát Keir Starmer ukrajnai békefenntartó terve. A Tettrekészek koalíciójának szükségességét nem orosz kommentátorok, hanem brit és francia katonai vezetők kérdőjelezték meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.25. kedd, 18:00
Koltay András
a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Médiatanács elnöke
Összeomlott a Tesla Európában

Összeomlott a Tesla Európában

Kis mértékben estek az autóeladások az Európai Unióban februárban, a nagy sztori azonban a Tesla összeesése, idén lefeleződtek az eladásai, miközben egyébként nagyot nőttek az elektromos autó eladások, szóval ez egyértelműen Tesla-specifikus probléma. A Tesla gyenge eladásai csak részben magyarázhatók modellváltással és gyártási problémákkal, ebben már bőven benne van az is, hogy Elon Musk politikai szereplése miatt sokan elutasítják a márkát.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 25. 07:53
×
×
×
×