eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
Nyitókép: Pixabay

Busásan megtérülhet az autóiparnak, ha azonnal drasztikusat vált

A jövő autóiparát sokkal kevesebb összeszerelő munkás és alkatrész és sokkal nagyobb informatikai, elektronikai tudás jellemezheti egy elemzés szerint.

Átmenetileg teljes leállást jelentett az autóiparban az elmúlt egy évben velünk lévő koronavírus-járvány, az ellátási láncok megszakadtak, a gyártás ellehetetlenült, közben viszont kevés figyelem fordult arra, hogy milyen lesz az újraindulás, ha lesz.

Ám a gyártók – mint az a Portfolión megjelent szakmai elemzésből kiderült – egymásra licitálva jelentették be a céldátumokat a belsőégésű technológia kivezetésére, részben EU-s nyomásra, részben a kínai piac felé fordulás céljából.

Közben viszont

a gyártók mintha megfeledkeztek volna arról, hogy bár az eladás a termeléssel párhuzamosan visszaesett, annak felelőse nem kizárólag a koronavírus-járvány, az esés kezdete korábbra tehető.

A 2008-as pénzügyi válság utáni előretörés lendülete először Dél-Amerikában és Oroszországban tört meg, Brazíliában és Argentínában például a (gyártási) piac fele eltűnt. Kínában is már 2018-ban visszaestek a járműeladások, az embereknek folyamatosan egyre kevesebb elkölthető pénzük volt, és az (elektromos) autózás is nehezült adózási és kibocsátási szabályok révén.

2019-ben pedig a tizenöt legnagyobb autógyár összességében 5 százalékkal kevesebb járművet gyártott, mint az előző évben, a legnagyobbat a Ford, a GM és az FCA bukta, a németek viszont például megúszták stagnálással, Japánban a Toyota növelte, a többiek csökkentették a gyártási darabszámot.

Közben a városiasodás folyamata erősödik, 2050-ig az emberek 60 százaléka városlakó lesz, ami sürgeti a fenntartható urbanizáció kialakítását.

A fejlesztési irány az érzékelhető folyamatok mentén az akkumulátorokra koncentrálódhat, de ez komoly kihívás az autóiparnak, az autógyártók világszerte több mint 125 milliárd dollárt fektettek az új technológiához szükséges kutatás-fejlesztésbe, ezzel messze megelőztek olyan más technológia vezérelt iparágakat, mint a szoftver- és internetipar, valamint a teljes globális repülőgép- és védelmi ipar, ám mivel

1400-ról 200-ra csökken a jármű alkatrészigénye, az összeszerelés felgyorsul, a gyártás egyszerűsödik majd,

és kevesebb munkavállalóra is lesz szükség, a befektetés megérheti.

Az autókat tekintve az elemzés szerint a kis, városi autók lesznek az átalakulás hosszú távú vesztesei, ám ez felveti, hogy a gyártók a többet fogyasztó SUV-okra feküdjenek-e rá emiatt, hisz azokból többet tudnak eladni.

A paradigmaváltás tanulsága Magyarország számára az elemzés szerint egyrészt az, hogy ki kell törnie a beszállítói szerepből (túlzott az összeszerelés hangsúlya), kitörési lehetőség az informatikai és elektronikai fejlesztésben van.

Címlapról ajánljuk
Véres harcok dúlnak a Kongói DK-ban – háromezer áldozat a koltáncsempészet árnyékában

Véres harcok dúlnak a Kongói DK-ban – háromezer áldozat a koltáncsempészet árnyékában

Ruanda az elmúlt években reguláris hadsereggé fejlesztette az M23 nevű tuszi milíciát, amely a korábbi súlyos vereségek után az elmúlt hetekben már komoly katonai sikereket ért el Észak-Kivu tartományban – mondta az InfoRádióban a Migrációkutató Intézet igazgatója. Marsai Viktor arról is beszélt, rengeteg helyi lakosnak teljesen mindegy, ki uralja a területet, csak azt szeretnék, hogy legyen béke, stabilitás és kiszámíthatóság.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Három betű, ami nem hagyja nyugodni Amerikát – De mit is jelent egyáltalán?

Három betű, ami nem hagyja nyugodni Amerikát – De mit is jelent egyáltalán?

Tavaly júliusban néhány republikánus képviselő azt hangoztatta, Kamala Harris alelnök csak a származása és a neme miatt jutott pozícióhoz, miután a volt kaliforniai szenátor átvette a demokrata párti elnökjelöltséget Joe Bidentől. Idén a halálos áldozatokkal járó, Los Angeles környéki erdőtüzek közepette Kristin Crowley tűzoltóparancsnokot azért támadták, mert a tűzoltóságon belül nagy hangsúlyt fektet a sokszínűségre. A pár héttel ezelőtti washingtoni helikopterbaleset kiváltó okai kapcsán szintén előkerültek ugyanezek a vádak, különösen Donald Trump amerikai elnök kormánya részéről. A három közelmúltbeli esetet három betű, a D, az E és az I köti össze. De ha már ennyit emlegetjük, mit takar pontosan ez a rövidítés, és mi vezetett odáig, hogy az amerikai politika egyik legmegosztóbb kérdésévé váljon?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×