eur:
399.53
usd:
368.15
bux:
86674.79
2025. március 14. péntek Matild
Nyitókép: Pixabay

Busásan megtérülhet az autóiparnak, ha azonnal drasztikusat vált

A jövő autóiparát sokkal kevesebb összeszerelő munkás és alkatrész és sokkal nagyobb informatikai, elektronikai tudás jellemezheti egy elemzés szerint.

Átmenetileg teljes leállást jelentett az autóiparban az elmúlt egy évben velünk lévő koronavírus-járvány, az ellátási láncok megszakadtak, a gyártás ellehetetlenült, közben viszont kevés figyelem fordult arra, hogy milyen lesz az újraindulás, ha lesz.

Ám a gyártók – mint az a Portfolión megjelent szakmai elemzésből kiderült – egymásra licitálva jelentették be a céldátumokat a belsőégésű technológia kivezetésére, részben EU-s nyomásra, részben a kínai piac felé fordulás céljából.

Közben viszont

a gyártók mintha megfeledkeztek volna arról, hogy bár az eladás a termeléssel párhuzamosan visszaesett, annak felelőse nem kizárólag a koronavírus-járvány, az esés kezdete korábbra tehető.

A 2008-as pénzügyi válság utáni előretörés lendülete először Dél-Amerikában és Oroszországban tört meg, Brazíliában és Argentínában például a (gyártási) piac fele eltűnt. Kínában is már 2018-ban visszaestek a járműeladások, az embereknek folyamatosan egyre kevesebb elkölthető pénzük volt, és az (elektromos) autózás is nehezült adózási és kibocsátási szabályok révén.

2019-ben pedig a tizenöt legnagyobb autógyár összességében 5 százalékkal kevesebb járművet gyártott, mint az előző évben, a legnagyobbat a Ford, a GM és az FCA bukta, a németek viszont például megúszták stagnálással, Japánban a Toyota növelte, a többiek csökkentették a gyártási darabszámot.

Közben a városiasodás folyamata erősödik, 2050-ig az emberek 60 százaléka városlakó lesz, ami sürgeti a fenntartható urbanizáció kialakítását.

A fejlesztési irány az érzékelhető folyamatok mentén az akkumulátorokra koncentrálódhat, de ez komoly kihívás az autóiparnak, az autógyártók világszerte több mint 125 milliárd dollárt fektettek az új technológiához szükséges kutatás-fejlesztésbe, ezzel messze megelőztek olyan más technológia vezérelt iparágakat, mint a szoftver- és internetipar, valamint a teljes globális repülőgép- és védelmi ipar, ám mivel

1400-ról 200-ra csökken a jármű alkatrészigénye, az összeszerelés felgyorsul, a gyártás egyszerűsödik majd,

és kevesebb munkavállalóra is lesz szükség, a befektetés megérheti.

Az autókat tekintve az elemzés szerint a kis, városi autók lesznek az átalakulás hosszú távú vesztesei, ám ez felveti, hogy a gyártók a többet fogyasztó SUV-okra feküdjenek-e rá emiatt, hisz azokból többet tudnak eladni.

A paradigmaváltás tanulsága Magyarország számára az elemzés szerint egyrészt az, hogy ki kell törnie a beszállítói szerepből (túlzott az összeszerelés hangsúlya), kitörési lehetőség az informatikai és elektronikai fejlesztésben van.

Címlapról ajánljuk
Vakmerő újoncok, McLaren-áttörés és az elnyűhetetlen címvédő – ezt várja a szakértő az idei F1-es szezontól

Vakmerő újoncok, McLaren-áttörés és az elnyűhetetlen címvédő – ezt várja a szakértő az idei F1-es szezontól

Nagyon jó összképet mutat a Forma–1 2025-ös mezőnye, a jelenlegi számítások szerint azonban a McLaren versenytempóban körülbelül három tizedmásodperccel veri a közvetlen üldözőket – mondta az InfoRádióban a Motorsport Online főszerkesztője. Vámosi Péter arról is beszélt, hogy a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj végeredménye alapján még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni az erőviszonyokról.

Csizmazia Gábor: a békéhez vezető úton sokkal több a kérdőjel, mint gondolnánk

Az amerikai–ukrán tárgyalásokról, az ezzel kapcsolatos amerikai igényekről, Volodimir Zelenszkij magatartásáról, vagy éppen a trumpi intézkedések republikánus és demokrata olvasatáról is beszélt Csizmazia Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézet tudományos munkatársa az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.14. péntek, 18:00
Zsigmond Gábor
a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója
Reagált Putyin a tűzszüneti javaslatra, összeomlottak az ukrán vonalak Kurszkban – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Reagált Putyin a tűzszüneti javaslatra, összeomlottak az ukrán vonalak Kurszkban – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Továbbra is egymástól eltérő jelentések érkeznek a kurszki régióból, miután az elmúlt napokban az orosz hadsereg áttörte az ukrán védelmet, és majdnem teljesen visszaszerezte azt a kiszögellést, amelyet még a nyáron foglalt el Ukrajna. Délután reagált Vlagyimir Putyin orosz elnök az ukrán-amerikai tűzszüneti javaslatra, de nem mondta ki határozottan, hogy elutasítja-e azt vagy sem, hanem további megbeszéléseket helyezett kilátásba Donald Trump amerikai elnökkel. Trump nem sokkal később maga is megszólalt, pozitívan értékelve Putyin szavait, és azt mondta, kész tárgyalni az orosz elnökkel. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint azonban az orosz államfő csak újabb manipulációt mutatott be. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×