eur:
392.5
usd:
362.46
bux:
72140.47
2024. július 5. péntek Emese, Sarolta
A 2020. április 28-án közreadott légifelvételen az easyJet, a Ryanair és a Lufthansa légitársaságok repülőgépei a berlini Schönefeld repülőtéren április 23-án. A légitársaságok a koronavírus-járvány kapcsán bevezetett utazási korlátozások miatt nem indítják járataikat.
Nyitókép: MTI/EPA/Oliver Lang

Sokan mondanának le a repülésről

Becslések szerint idén 70 százalékkal kevesebb repülős utat tesznek az emberek világszerte a tavalyihoz képest, az autós utak pedig 80 százalékkal esnek vissza. Ezek a változások nem olvadnak el nyom nélkül akkor sem, ha jövőre nem korlátoz már minket így a vírus.

A pandémia utáni utazási szokásokat is befolyásolja az, ahogyan az idei évben háttérbe szorult a repülés, derül ki a Guardian kérdőíve alapján elvégzett YouGov-kutatásból. Az emberek több autós utat terveznek ugyanis annak dacára is, hogy az elsöprő többség tisztában van azzal, hogy a klímaváltozásért az emberi tevékenység tehető felelőssé.

A felmérésben július-augusztus folyamán 25 ország 26 ezer állampolgárát kérdezték, a válaszadók háromnegyede vélekedett úgy, hogy az ember felelős a klímaváltozásért. A legtöbben a következő országokban vélekednek így:

  • Egyesült Királyság (86%)
  • Kína (87%)
  • Japán (85%)
  • Brazília (88%)
  • Spanyolország (87%)

A legkevésbé a nagy olajtermelő országok hisznek az összefüggésben, a sereghajtó Szaúd-Arábia 57%-kal, előtte Egyiptom 67%-kal és az USA 69%-kal áll.

Abban, hogy az emberi viselkedésre mennyire hat ennek a ténynek az elismerése, színes a kép.

Sokan beszéltek arról, hogy kevesebbet repülnek majd a jövőben.

Az indiaiak több mint 40 százaléka nyilatkozott így, míg az olaszok, kínaiak és németek közt is 30 százalék fölött van az ilyen terveket dédelgetők aránya. A svédek, brazilok, egyiptomiak és nigériaiak ugyanakkor többet akarnak majd repülni ezzel együtt is.

Ezzel szemben az autóhasználat Brazíliában és Dél-Afrikában is a válaszadók több mint 60 százalékának terve szerint nőni fog, de az indiaiak, ausztrálok és amerikaiak 40 százaléka is gyakrabban tervez autóba ülni.

Minden ország válaszadói többet terveznek autózni az eddiginél,

ami a klímaváltozás szempontjából kifejezetten aggasztó tendencia.

A tavalyi évben 915 millió tonnányi széndioxid-kibocsátásért felelt a repülőgép-forgalom, amely az összes közlekedési eszköz által kibocsátott mennyiség 12 százaléka. A EuroNews összefoglalója szerint a leggazdagabb országokból induló járatok felelnek az ilyen jellegű kibocsátás közel kétharmadáért, miközben a világ népességének mindössze 16 százalékát adják. Egyes felmérések szerint nem az évi egy nyaralásukra utazó emberek tehetnek a kibocsátás mennyiségéről: annak hetven százalékát ugyanis a repülővel utazó emberek 15 százalékának útjai termelik meg.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Moszkvába érkezett Orbán Viktor, heves reakciókat váltott ki a Putyinnal való találkozó – Háborús híreink pénteken

Moszkvába érkezett Orbán Viktor, heves reakciókat váltott ki a Putyinnal való találkozó – Háborús híreink pénteken

Megérkezett Moszkvába Orbán Viktor, ahol Vlagyimir Putyin orosz elnökkel találkozott, és kamerák előtt váltottak néhány mondatot. Európai uniós tisztviselők és európai állam- és kormányfők részéről heves kritikák érték a magyar kormányfő oroszországi látogatását. Uniós és tagállami vezetők is kiemelték, az EU soros elnökségét betöltő Magyarország vezetője nem az EU-t képviseli a Putyinnal való tárgyalásokon. Több uniós tisztviselő és például Olaf Scholz német kancellár is azt mondta, a magyar kormány nem tájékoztatta őket előre a tervezett útról. Jens Stoltenberg NATO-főtitkár szintén kijelentette, Orbán Viktor nem a NATO-t képviseli, ugyanakkor elmondása szerint a katonai szövetséget előre tájékoztatták az utazás tervéről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×