eur:
415.33
usd:
403.08
bux:
79775.14
2025. január 3. péntek Benjámin, Genovéva
Autókereskedő egy autót mutat egy érkelődőnek a Fővárosi Autópiacon, a XIX. kerületi Nagykőrösi úton 2013. szeptember 7-én.
Nyitókép: MTI Fotó: Kovács Tamás

Koronavírus: íme az első jelek a hazai autópiacon

Februárban jelentősen, a naptárhatást is figyelembe véve mintegy 5 százalékkal kevesebb személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon mind az új, mind az importált használt autók szegmensében 2019 februárjához képest. A jelenség első jele lehet a koronavíruspánik autópiaci begyűrűzésének.

Az elmúlt hónapban 11 078 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, ami 1,3 százalékkal marad el a tavaly ilyenkor tapasztalt mennyiségtől. Ugyanebben az időszakban 13 085 importált használt autót regisztráltak, itt 1,7 százalékos a visszaesés tavalyhoz képest. A naptárhatást kiszűrve azonban (idén 29 napból állt a február) a visszaesés mértéke az új szegmensben 4,9 százalék, míg a használt szegmensben 5,1 százalék volt.

Két tényező is arra utal, hogy a koronavírus által keltett gazdasági bizonytalanság akár komolyabban is befolyásolhatja az autópiacot: egyrészt mindkét szegmensben erős januári adatokat követően következett be visszaesés, másrészt a koronavíruspánik igazán február második felére teljesedett ki, nem is egy teljes hónapot érintett. Vagyis egy elhúzódó, recessziót okozó járvány a jelenleg látható mértéket jóval meghaladó időszakos visszaesést is eredményezhet a hazai autópiacon. Gazdasági bizonytalanság esetén ugyanis a vásárlók elsőként a beruházásokat, a tartós fogyasztási cikkek vásárlását fogják vissza – jósolta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

Az év első két hónapjában behozott mintegy 26 ezer használt autó összetétele az előző évhez képest a kisebb autók felé tolódott el. Miközben mind a kisautók, mind az alsó-középkategóriás autók mennyisége 4-4 százalékkal lett magasabb a tavaly év eleji adatokhoz képest, a felső-középkategóriás autók száma 5, míg az egyterűek száma több mint tíz százalékkal lett kevesebb.

A használt autók importját a koronavírustól függetlenül több tényező is visszafoghatja idén. A legfontosabb ilyen tényező a magas euróárfolyam, ami érezhetően megdrágítja a használtautó-behozatalt. Ezzel párhuzamosan szűkül az autópiac szürke zónája, mivel a NAV egyre szigorúbban lép fel az áfavisszaéléseket elkövető cégekkel, köztük bizonyos autókereskedőkkel szemben is, ami szintén érezhető csökkenés okoz a kínálatban. A legnagyobb hatása ugyanakkor egy olyan, már kilátásba helyezett kormányzati intézkedésnek lenne, amely gazdasági eszközökkel korlátozhatja az idősebb, erősen szennyező járművek megjelenését a hazai autópiacon.

Címlapról ajánljuk
Így kerülhet vissza mégis a kormányrúd közelébe Olaf Scholz és pártja

Így kerülhet vissza mégis a kormányrúd közelébe Olaf Scholz és pártja

Dobrowiecki Péter, a Mathias Corvinus Collegium Magyar-Német Intézet kutatási vezetője az InfoRádióban úgy vélekedett, az 5 százalékos bejutási küszöbön billegő népszerűségű, liberális FDP februári parlamentbe kerülésén múlhat, hogy kivel tud majd kormányozni a jelenleg toronymagasan vezető CDU. A hárompárti kormányzásról az országnak friss, és nem túl jó tapasztalatai vannak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.06. hétfő, 18:00
Csaba László
közgazdász, egyetemi tanár
Hanyatlik a forint! Már 416 az euró

Hanyatlik a forint! Már 416 az euró

A csütörtöki határozott forintgyengülést pénteken is hasonló mozgás követte, így az euró jegyzése 415 fölé, a dolláré 404 fölé lépett a bankközi piacon. A fő ok az lehet, hogy új kétéves csúcsra ugrott a dollár az euróval szemben azután, hogy Donald Trump megválasztott amerikai elnök az újévi üzenetében is megerősítette a vámkivetési terveit, a dollár erősödése pedig rendszerint a feltörekvő piaci devizák gyengülését hozza. Ahogy az lenni szokott, a forint ilyenkor alulteljesítő, és a régiós devizákhoz képest is gyengült.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. január 3. 19:59
×
×
×
×