eur:
407.58
usd:
385.47
bux:
77618.58
2024. november 19. kedd Erzsébet
Késő délutáni csúcsforgalom a Szent István körúton. Személygépkocsik araszolnak mindkét irányba a Jászai Mari tér és a Nyugati tér között. A sínpályákon akadálytalanul robognak a Combino villamosok. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba  *************************** Kedves Felhasználó!
Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Egyre öregebb autókkal járunk

A használtautó-import miatt egyelőre nem képes megfiatalodni a gépjárműállomány, de a jelek szerint előkészítés alatt van egy intézkedéscsomag, amely javíthat a helyzeten.

Hiába nőtt több mint 15 százalékkal évtizedes csúcsára, 158 ezerre az újautó-eladások száma 2019-ben, a forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora

tavaly év végére elérte a 14,4 évet, szemben az egy évvel korábbi 14,2 évvel.

Ebben alapvető szerepe van az importált használt autók összetételének: a tavaly behozott 156 ezer használt személygépkocsi közel 60 százaléka elmúlt tízéves – olvasható a JóAutók.hu sajtóközleményében.

„Az adatokból egyértelmű, hogy a hazai autóállomány érdemi fiatalításához változnia kell a használtautó-import korösszetételének is – magyarázza Halász Bertalan, a portál vezérigazgatója. – Ez a környezetvédelmi szempontból is jelentős pozitív hatásokkal járó állapot azonban csakis a jelenlegi szabályozás módosításával, a kevésbé koros autók behozatalának ösztönzésével érhető el. ”

Az elmúlt hónapokban napvilágra került hírek szerint azonban már megkezdődött az előkészítése annak az intézkedéscsomagnak, amely elősegíti a jobb műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt és új autók térnyerését. Ennek mielőbbi hatályba léptetése csökkentheti annak a kockázatát, hogy a nyugat-európai országok folyamatosan szigorodó szabályozása által szankcionált, erősen szennyező járművek a magyar autópiacon bukkanjanak fel, teszik hozzá.

Dinamikusan nő az autóállomány

A hazai személygépjármű-park az előző évekéhez hasonló mértékben, 4,7 százalékkal bővült tavaly, így

a forgalomban lévő autók száma meghaladta a 3,8 milliót.

Továbbra is elmondható, hogy a gazdasági fejlettség komoly összefüggésben áll az autók számával. Miközben a DataHouse adatai szerint Pest megyében 451, Győr-Moson-Sopron megyében 440, Vas megyében pedig 432 autó jut ezer főre, addig Észak- és Kelet-Magyarország egyes megyéi hozzájuk képest igen komolyan le vannak maradva. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében mindössze 301 az ezer főre jutó autók száma, de nem sokkal magasabb ez az érték Jász-Nagykun-Szolnok (316), Békés (318), Szabolcs-Szatmár-Bereg (323) és Hajdú-Bihar (326) megyében sem.

A hazai személyautópark két leggyakoribb márkája az Opel (13 százalék) és a Suzuki (11 százalék), rajtuk kívül Volkswagent (10 százalék), Fordot (8 százalék) és Renault-t (6 százalék) láthatunk leggyakrabban a hazai utakon. Érdekesség, hogy az utcaképet egészen az ezredfordulóig uraló szocialista autómárkák közül az 1990-ig legyártott

Ladák közül még mindig csaknem 20 ezer fut az utakon. Kevéssel tízezer felett van a forgalomban lévő Trabantok száma.

Ezer feletti példányszámban további négy márka képviselőivel találkozhatunk ebből az időszakból: Wartburg (5 ezer), Skoda (5 ezer), Polski Fiat (3 ezer) és UAZ (1250 darab).

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.19. kedd, 18:00
Hegyi Zsolt
a MÁV Csoport vezérigazgatója
Ütik-vágják a forintot az MNB üzenete után

Ütik-vágják a forintot az MNB üzenete után

A reggeli órákban romlott a piaci hangulat, miután Oroszország kijelentette, hogy felülvizsgálja a nukleáris elrettentésre vonatkozó doktrínáját. Annak ellenére, hogy az európai piacokon nagyot romlott a hangulat, a forint jól tartotta magát az euróval szemben, de nem tudott átjutni a szeptember közepe óta húzható trendvonalon, ami eddig mindig megállította a forint erősödési kísérleteit. A délutáni MNB-kamatdöntés a vártnak megfelelő volt (6,5%-os alapkamat megmaradt), majd a tájékoztatón elhangzott üzenetek mellett a forint ugrott egyet 406-ig az euróval szemben, aztán 408-ig visszaütötték. A jelek szerint tehát egyelőre kitart a trendvonal, ami eddig a forint gyengülését kísérte.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×