Az orosz vezetékes gáz Kínába szállításának kezdetét jelentő ünnepélyes szertartás élő televíziós közvetítésében Szocsiból rész vett Vlagyimir Putyin orosz, Pekingből pedig Hszi Csin-ping kínai elnök.
A Szibéria Ereje a gázkitermelés irkutszki és a jakutföldi központjából az orosz Távol-Keletre és Kínába szállít gázt.
A Rosszija 24 orosz hírtévé háttéranyagában rámutatott, hogy Ázsiában a gáz ára mintegy 30 százalékkal magasabb az európai szintnél.
A most átadott első szakaszt követően egy másodikat is megépítenek, amely a kovitktai gázmezőtől a csajandaiig vezet majd. A 3000 kilométeres hosszt elérő vezeték évi 38 milliárd köbméter földgázt szállít majd.
Putyin mind a két ország, mind pedig a globális energiapiac szempontjából "történelminek" nevezte az eseményt, Hszi pedig azt hangoztatta, hogy a projekt "példaként szolgál a kölcsönös együttműködésre" és hogy a kétoldalú kapcsolatok fejlesztése mindkét ország külpolitikája számára prioritást jelent.
Az orosz Gazprom és a kínai CNPC 2014 májusában állapodott meg a Szibéria Ereje vezeték megépítéséről. A felek 30 évi gázszállításról állapodtak meg. A mintegy 400 milliárd dollár összértékű szerződés, mint arra Putyin a megnyitó folyamán rámutatott, minden idők legjelentősebb orosz gázszállítási szerződése.
A Gazprom a tervek szerint jövőre 5 milliárd, 2021-ben 10 milliárd, 2022-ben pedig 15 milliárd köbméter gázt szállít majd Kínába.
A tervezett 38 milliárd köbméteres kapacitást 2025-ben éri majd el a Szibéria Ereje.
Januárban jön a Török, utána az Északi Áramlat
A Gazprom a tervek szerint januárban helyezi majd üzembe a Török Áramlat, 2020 közepén pedig az Északi Áramlat 2 gázvezetéket.
Az orosz-kínai energetikai kapcsolatok fontos eseménye volt a napokban, hogy a Transznyefty által üzemeltetett Kelet-Szibéria-Csendes-óceán kőolajvezeték szerdán elérte csúcskapacitását. Ez az első, Kínába irányuló ágon évi 80 millió, a másodikon, a Kozmino kikötőjébe tartón pedig 50 millió tonna. A vezeték csúcsra járatását eredetileg 2030-ra tervezték.
Pénteken az orosz szakasz építésének befejezésével elkészült az első orosz-kínai Amur-híd szerkezete. A több, mint egy kilométer hosszú objektumon, amelyet a tervek szerint jövő áprilisban adnak át a közlekedésnek, 3 millió ember és csaknem 300 ezer gépjármű haladhat majd át évente Blagovescsenszk és Hejhe között.