Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
A Szeged és Hódmezővásárhely között épülő tram-train villamosvasút-vonalon átépített algyői vasúti megállóhely 2019. május 13-án. A kiépülő villamosvonal és a meglévő vasútvonal összekapcsolásával gyorsabb és kényelmesebb lesz a közösségi közlekedés, ezzel Szeged és Hódmezővásárhely központja között gyors és átszállásmentes kapcsolat jön létre. A projekthez olyan szerelvényekre van szükség, amelyek a városi villamoshálózaton és a vasútvonalon is egyaránt biztonságosan közlekednek.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Kétéltűeket vetnek be a hódmezővásárhelyi tram-trainen

Városok között százas tempóval száguldó vonat, a városi utcákon suttogó villamos lesz Hódmezővásárhely és Szeged között a traim-train.

Nyolc hibrid villamos-vonat teljesít majd szolgálatot a Hódmezővásárhely és Szeged közötti tram-train vonalán, a járművek 37,2 méter hosszúak és 69,7 tonna súlyúak lesznek. Kétszázan férnek majd fel rá, 92 utas tud leülni, nyolc dupla ajtón lehet felszállni a járműre.

A villamos-vasút legnagyobb utazósebessége óránként száz kilométer a települések között, ilyenkor dízelmotor hajtja a szerelvényt, míg a városon belül a felsővezetékből kapja az áramot. Az uniós közbeszerzési értesítőben olvasható tájékoztatás szerint a MÁV-Start egy, a vasúti és közúti-vasúti felsővezetéki hálózat üzemeltetésére, karbantartására alkalmas, a vasúti pályán sínvezető kerekekkel közlekedni tudó, a vasúti pályát közúton is megközelíteni képes, közúti-vasúti kétéltű felsővezeték-szerelő és karbantartó, zárt felépítménnyel rendelkező jármű beszerzésére írt ki pályázatot - tudta meg a Magyar Nemzet.

A különleges kétéltű telephelye a Szeged-Rókus vasútállomás lesz, és ugyancsak Szegeden, de a rendező pályaudvaron építtet a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő csaknem háromezer négyzetméteres járműkarbantartó csarnokot a tramtrain járművek részére. A csarnokban nagy teljesítményű daruk, emelők, diagnosztikai műszerek, többek közt egy ultrahangos, kerékrepedést vizsgáló berendezés kap helyet.

A járművek beszerzése és a járműtelep létesítése mellett zajlik a vasúti pálya építése és felújítása. A két város közötti vasútvonalat az 1970-es években újították fel, és óránként nyolcvan kilométeres sebességre tervezték, de most olyan pályát alakítanak ki, amely lehetővé teszi tramtrain járatok százas tempóját.

Érdekesség, hogy külön előírások vonatkoznak a városon belüli és kívüli vasútra. Például különböző féktávolságok érvényesek bel- és külterületre, emiatt a szerelvények acélkerekeinek terveit úgy készítik, hogy azok alkalmasak legyenek városi és azon kívüli közlekedésre is. A városi szakaszokon a síneket mindenhol gumiágyba helyezik, a zajhatás és a kerékkopás elkerülése érdekében pedig az ívekben kerékkenő berendezést helyeznek el. Ezáltal sokkal halkabban járnak majd a szerelvények.

A tervek szerint 2021 őszén kezdődő üzemben a villamos-vasút járatai csúcsidőszakban húszpercenként, azon túl harmincpercenként, késő este óránként fogják egymást követni. A járatok két végállomás közötti menetideje tervezetten 42 perc, a két belváros között 32 perc lesz.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×