Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Nyitókép: Pixabay.com

Helyzetbe hozzák a nagyokat is a kisüzemi sörfőzdék

Megduplázták tavaly a kibocsátásukat a kisüzemi sörfőzdék, és ehhez az is nagyban hozzájárult, hogy már a profilt váltó Pécsi Sörfőzde sem nagy sörgyártóként fizet jövedéki adót - mondta az InfoRádiónak Gyöngyösi Balázs, a Világgazdaság rovatvezető-helyettese.

2017 júliusától a korábbi 8 ezer helyett évi 200 ezer hektoliterre emelte a jövedéki törvény a kisüzemi sörfőzde-minősítés felső határát (így tehát egy korábbi nagyobb sörfőzde is kisüzeminek számíthat), az új szabályokkal 2018 volt az első teljes év - emlékeztet a szakember. A befizetett jövedéki adóból lehet következtetni a kisüzemi sörfőzdék által előállított sör mennyiségére.

Az adóhatóság adataiból kiderül, hogy tavaly megduplázták a kibocsátásukat a kisüzemek, az általuk előállított sör mennyisége meghaladta az egymillió hektoliterfokot. Az 1,08 millió hektoliterfokos mennyiség után 874,9 millió forint jövedéki adót fizettek be, szemben a 2017-es 442,4 ezer hektoliterfokkal, amely 546,2 millió forintos bevallott adóval párosult.

A NAV közlésére reagálva Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének (KSE) elnöke a Világgazdaságnak elmondta, a duplázáshoz a szegmens dinamikus fejlődése mellett az is nagyban hozzájárult, hogy már a profilt váltó Pécsi Sörfőzde sem nagy sörgyártóként fizet jövedéki adót.

Magyarország 2004-es uniós csatlakozása után elárasztotta a belpiacot a silány minőségű, olcsó importsör, hosszú évekbe telt, mire visszaszorult a keresletük. A fogyasztói trendek változásával azonban kiszorulnak a kínálatból, a helyüket fokozatosan a prémium- és szuperprémium-termékek veszik át
– emelte ki a kisüzemek több mint 90 százalékát, 54 főzdét tömörítő KSE elnöke.

Annak ellenére, hogy ma már a nagy sörgyártók is előszeretettel kísérleteznek különleges komlózású termékekkel, a magyar sörpiac továbbra is elsősorban az alsó erjesztésű, lágyabb söröket preferálja. Ugyanakkor egyre nő a kereslet a különleges termékek iránt, itt pedig megfigyelhető az, hogy

a kisüzemi főzdék kísérletezései, fejlesztései helyzetbe hozták a nagyüzemeket is, melyek felismerték, hogy nem maradhatnak ki a söripari forradalomból

- erről már Gyöngyösi Balázs, a lap rovatvezető-helyettese bezsélt az InfoRádiónak.

Hozzátette, egy kis sörfőzde elindítása 200-300 millió forintos beruházás, és sokan nehezen indulnak el, mert nem kapnak olyan könnyen beruházási hitelt, mint például a borászok, pedig onnantól kezdve, hogy a rendszert felépítik, és naponta 500-1000 literes sörmennyiséget előállítanak, akár még exportőrként is megjelenhetnek.

A kisüzemi sörfőzdék hazai részesedése egyébként jelenleg 1,5-2 százalék, ami valószínűleg 4-5 százaléknál nem is fog magasabbra emelkedni. A magyar ugyanis Gyöngyösi Balázs szerint nem olyan piac, mint a brit vagy a tengerentúli, ahol sokkal kiegyenlítettebb a verseny - ott már 10-12-15 százalékos részarány is van. Magyarországon és a régióban viszont borítékolható, hogy mindig egy számjegyű lesz a kézművesek részaránya. A 4-5 százalék eléréséhez is szükség lehet a szakértő szerint arra, hogy állami beavatkozással biztosítsák, hogy a nagyobbak ne éljenek vissza gazdsági súlyukkal, és például a vendéglátásban egyenlő feltételek legyenek.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 12:50
×
×
×
×