eur:
392.79
usd:
362.99
bux:
72063.86
2024. július 5. péntek Emese, Sarolta
Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára felszólal az elektronikus hírközlésről szóló törvényjavaslat általános vitájában az Országgyűlés plenáris ülésén 2017. április 20-án.
Nyitókép: MTI Fotó: Soós Lajos

Gondokról beszél a MÁV új vezetője

Fejlesztik a MÁV budapesti vonalait, marad a Déli pályaudvar, és a legnagyobb gond, hogy a vonatokon a helyek kétharmada üres - mondta Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója.

A cél, hogy több utasunk legyen, és a jegyárbevétel a költségeinknek minél nagyobb hányadát fedezze. Akkor ugyanis saját pénzből is indíthatunk nagyobb fejlesztéseket - mondta Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója a Világgazdaságnak. A következő években a Budapesten belüli közlekedést akarják javítani, mert ma itt mennek a leglassabban a vonatok, de fejleszteni kell a fejpályaudvarokat is. Kiderült, hogy a Déli pályaudvarról a vasútüzemet nem költöztetik el, sőt az ősszel egy nagy karbantartás keretében teljesen átvizsgálják és kijavítják a felsővezeték-hálózatot, a biztosítóberendezéseket, korszerűsítik az utastájékoztató rendszert.

A HÉV-ről azt mondta, bár a forgalmi adatai nagyon jók – évi 80 millió utast szállít –, teljes pálya- és jármű-rekonstrukcióra van szükség. Ráadásul hét év múlva hét szerelvény üzemeltetési engedélye jár le, és már nem lehet meghosszabbítani őket.

A távolsági közlekedésben olyan távlati rekonstrukciós tervet készítenek, amelynek révén a nagyvárosok között óránként 160 kilométeres átlagos vagy azt közelítő sebességgel haladhatnak a vonatok. Erre alkalmasnak is ígérkezik a sok felújított, illetve felújítás alatt lévő pálya, egyebek között a Ferencváros–Székesfehérvár, Szajol–Debrecen, Szajol–Békéscsaba, Százhalombatta–Pusztaszabolcs szakasz. Prioritás lesz a nemzetközi átmenő forgalom, mindenekelőtt a Bécs–Budapest–Nagyvárad–Kolozsvár-tengely is.

A ferihegyi vasút építése már engedélyközeli állapotban van. E beruházásnak 2021–2022-re el kellene készülnie. Akkortól húsz perc alatt lehet majd kiérni a Liszt Ferenc repülőtérre.

A társaság legnagyobb problémájanként azt említette Homolya Róbert, hogy a MÁV Start által üzemeltetett járműveken három ülésből kettő üres. Szerinte a rosszul eloszló kihasználtság miatt messze vannak attól, hogy piaci alapon is versenyképesek legyenek.

"Hétezer kilométernyi hálózatot kell fenntartani, sok eszközünk ötven-hatvan éves, és veszélyes üzem vagyunk. A felső vezeték nem azért szakad el, mert nincs karbantartva, vagy nem üzemképes, hanem azért, mert van a karbantartásnak, felújításnak egy olyan szintje, amelyre a társaságnak sajnos évtizedek óta nincs pénze" - mondta Homolya Róbert az utasokat bosszantó gyakori meghibásodásokról.

Az utasszám és a bevételi adatok is igazolják szerinte, hogy az emberek elkezdtek visszaszokni a vasútra a felújított vonalaokon, példaként az esztergomit és székesfehérvárit említette a MÁV-vezér.

"Már több mint 160 viszonylag új motorvonatunk van, ebből 133 elektromos, 31 dízel. A társaság tavaly kötött keretmegállapodást negyven emeletes motorvonat beszerzésére, ebből 11-et már lehívtunk, és további nyolcra is megvan a forrás. Az emeletes vonatok előzetes típusengedély-kérelmét már beadtuk, 2020-ban szolgálatba állhatnak. Onnantól, mivel minden vonat 600 ülőhellyel rendelkezik, a 19 szerelvényen együtt 11 400 új ülőhely lesz az elővárosokban" - mondta a vasúti járműpark állapotáról.

Az egységes MÁV–Volán-tarifarendszerről azt mondta, a kormány már elindította a MÁV által előkészített, országosan egységes jegyrendszer kiépítését. Ebben a megrendelő elszámolási szempontból is látni fogja, hogy hol milyen kedvezménnyel és hányan utaznak. Már folyik a rendszer kiépítésének közbeszerzése.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×