Az egyéni vállalkozók körében gyakori probléma a jogszabályi követelményeknek és a valóságnak nem megfelelő, főként hiányos útnyilvántartás vezetése – állapította meg ellenőrzési tapasztalatai alapján a NAV. Tételes felsorolás van arról, hogy a gépjármű költségelszámolásához milyen okirattal kell rendelkezni, és annak milyen adatokat kell tartalmaznia, és ha ezek közül akár csak egy is hiányzik,
az útnyilvántartásra jogszerűen nem lehet költségelszámolást alapozni
- írja az azénpénzem.hu.
Az adózók a NAV szerint sok esetben a hiányos, illetve valótlan adattartalmú útnyilvántartásaikat utólag (tanúkkal, kimutatásokkal, jelenléti ívekkel, szerződésekkel) kívánják bizonyítani, erre azonban nincs lehetőség. A Kúria kimondta, hogy ahol jogszabály meghatározott tartalmú nyilvántartás vezetését írja elő gépjárművenként a költségelszámolás alapdokumentumaként, ott nem lehetséges a nyilvántartás hitelességét utólag, más bizonyítékokkal alátámasztani, a szabályszerű nyilvántartás egyéb módon nem pótolható.
Ilyenkor még becslés sem alkalmazható a költségek megállapítására, mert azzal az adóhatóság az adózók törvény által kötelezően előírt igazolási kötelezettségét venné át. A jogszabályi követelményeknek nem megfelelő útnyilvántartás esetén az adott költség nem vehető figyelembe, azaz úgy kell tekinteni, mintha az adózó nem vezetett volna útnyilvántartást.