Autót bérelne fél órára, lakást adna ki hosszú távra, de kellene gyorsan egy rendes takarító, illetve olyan mosószert használna, amelyik gyengéd a ruhákkal és a környezettel is? A hagyományos piaci szereplőknél hiába kopogtatna, de itt vannak a magyar garázscégek, az egy jó ötletre épülő kezdeményezések, amelyek egyik évről a másikra átrajzolhatják a piacot és megváltoztatják az életünket. Az év során gyakran írtunk róluk, most összeválogattuk a legötletesebbeket - olvasható a Magyar Idők cikkében.
Az elmúlt év fővárosi közlekedésének a legnagyobb újdonsága nem valamely új villamos- vagy metróvonal forgalomba állása volt, hanem az, hogy egyre többfelé láthatók a GreenGo autómegosztó rendszer kis zöld villanyautói.
Ezek a járművek újfajta gondolkodást indítottak útra: tényleg szükség van-e egy nagyvárosban saját tulajdonú gépkocsira, annak minden terhével, ha egy okostelefonnal lefoglalható és egy-két ezresért vígan használható a közautó? A GreenGo ötlete annyira bejött, hogy jövőre már a magyar piac egyik legnagyobb cége, a Mol indít hasonló elven működő, de nem csak e-gépkocsikkal üzemelő autómegosztó rendszert. A jövő mindenképpen a nullakibocsátású és nem magánkézben lévő gépkocsiké, legalábbis a metropoliszok belső részén.
A napi fél-egy órát használt, és a továbbiakban parkoló gépkocsik költségei olyan magasak lesznek idővel, hogy nem lesz érdemes fenntartani őket. Hogy ez már jövőre megtörténik-e, arra nem mernénk mérget venni, de az autómegosztó rendszerek elterjedése bizonyára feleslegessé tesz sok második autót.
A gépkocsikkal ellentétben valószínűleg hosszú távra is érdemes lakóingatlant vásárolni, már csak azért is, mert jó áron kiadható. Csakhogy a lakásbérlői piacon éppen olyan sok a szélhámos, mint a jóravaló honpolgár. Egy magyar startup azt ígéri, hogy leveszi a vállakról a terhek egy részét.
Miután a budapesti lakásbérleti díjak elszálltak, egyre nagyobb a tétje a sikeres lakásbérlésnek. Egzisztenciák, munkahelyváltások múlhatnak azon, hogy sikerül-e időben megfelelő lakást bérelni, másfelől a banki kamatok mélyrepülése idején a befektetési lehetőségek között kézenfekvő az ingatlan hasznosítása. Mindezek következtében folyamatosan nő a nyomás a bérleti piac szereplőin, így a zavarosban halászók könnyebben érvényesülnek.
Például aki a sokadik bérleményről csúszik le azért, mert valaki tíz perccel korábban kifizette a kauciót, az hajlamos körültekintés nélkül rácsapni az első adódó lehetőségre. Ám ha a bérbeadó nem volt valódi, a bérlő futhat a pénze után.
Ugyanígy a bérbeadó sem tudhatja, hogy a korrektnek mutatkozó bérlő nem próbálja-e továbbértékesíteni vagy eladni a lakást, miközben nem fizetett mást, mint egy-két havi bérleti díjat. Mindkét félnek megkönnyíti az életét, ha a folyamatban szerepel egy hivatásos közvetítő, aki beszerzi a hiteles adatokat és végigkíséri a teljes folyamatot, azonban ennek a költségét csak a prémium szegmensben viselik el a hozamok.
A lakások túlnyomó többségénél a tulajdonos maga választja ki a bérlőt, illetve a bérlő igyekszik megfelelő bérleményt találni. Az ő életüket fogja megkönnyíteni, no és a kifejezetten csalárd szándékkal élőket elriasztani egy hazai startup online felülete.
A Rentingo.com arra vállalkozik, hogy mind a bérlőktől, mind a bérbeadóktól igyekszik a lehető legtöbb információt begyűjteni. Bizonyos adatbázisokat – például a földhivatali nyilvántartást – összevetik a hirdetők adataival, így egyes csalókat maguk is kiszűrnek.
A cél a transzparencia, mondta el lapunk kérdésére Danóczy Balázs társalapító, de ezt nem hatósági ellenőrző funkciókkal valósítják meg, hanem arra alapoznak, hogy a piacon nagyobb eséllyel szerepelnek azok, akik minél több információt, referenciát tesznek közzé magukról.
Az adatközlés hitelességét pedig rövid úton visszaigazolják vagy cáfolják a felhasználók bejegyzései. Ha már megvan a lakás, de nem érünk rá takarítani, jó, ha van hová fordulni. A Rendi erre kínál megoldást: takarítókat közvetítenek ki 48 órán belül magánszemélyeknek és háztartásoknak.
Takarítószolgálat persze évek óta létezik, aki megengedhette magának, alkalmazta is, de a mindig ugyanakkor érkező takarítónő nem mindenkinek fér bele a napirendjébe, hiszen nem túl rugalmas. Ezt a piaci rést fedezte fel a Rendi, vagyis amikor a házibuli után gyors kármentésre van szükség, őket kell hívni.
A cég takarítókkal áll szerződésben, akiket összekapcsol a megrendelőkkel, ezért jutalékot kap a munkák után. Az ügyfél nem közvetlen a takarítókkal szerződik, hanem a Rendi felhasználási feltételeit fogadja el, vagyis közvetve bízza meg a szakembert.
A hazai startupok kiválóságáról gyakran meggyőződhettünk, azonban jó, ha a világ is felfigyel rájuk. Éppen ezért örömmel adtuk közre, hogy a világ egyik legnagyobb reklámpiaci fesztiválján, a New York-i Clio Awardson jelentős magyar siker született. A mindössze fél éve piacra lépett startup, a magyar tulajdonosok, magyar menedzsment által létrehozott, újszerű Souldrops termékcsaládot kifejlesztő csapat a csomagolás kategóriában ezüst díjat nyert.
A piaci bevezetésre a Republic Group kapott megbízást a vállalkozástól. Különleges lehetőségnek nevezte lapunk kérdésére Barna Tamás, a Republic Group ügyvezető igazgatója, hogy egy magyar startup termékének, a Souldrops környezetbarát mosószer- és öblítőcsaládnak a marketingstratégiáját, s ennek részeként a csomagolását a kezdetektől, mintegy zöldmezős fejlesztésként megalkothatták.
A termék koncepciójának a része volt, hogy megmutassák, hogy kis költséggel, kis infrastruktúrával is fel lehet venni a harcot a mosóporpiacot uraló multinacionális óriáscégek ellen.