Bár a kormány a most futó fejlesztésekkel együtt a következő években 1500 milliárd forintnyi forrást kíván a vasúti közlekedésre fordítani, a személyszállítási üzletágat folyamatosan visszafejlesztik, és ezért a MÁV-Start jelenlegi dilettáns vezetése a felelős – írta a 24.hu hat, vasúti közlekedéssel foglalkozó szervezet közös közleménye alapján.
A Magyar Közlekedési Klub, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Levegő Munkacsoport, a Bakonyvasút Szövetség, az itf.hu és a RegionalBahn.hu szerint a leépülésért a MÁV-Start jelenlegi vezetése tehető felelőssé.
Közleményük szerint a leépülés felé vezet, hogy
- 2015 végén jelentősen ritkították a legforgalmasabb fővonalak gyorsvonatait.
- Fel akarják számolni az ország főtengelyein az egységes, óránkénti InterCity-közlekedést.
- Hajmeresztő ötletek láttak napvilágot a Bécs–Budapest vonatok belföldi forgalomból történő kizárásával, valamint a Prága–Pozsony–Budapest vonatok menetidejének közel 1 órával történő megnövelésével kapcsolatban; csupán a szomszéd vasutak ellenállása tudta a terveket – egyelőre – megbuktatni.
- Év végével megszüntetik a Budapest–Berlin éjszakai vonatot és számos tengerparti eljutási lehetőséget.
- A belföldi étkezőkocsik 2012-es leállítását követően a MÁV-START 2017 végén a nemzetközi vonatokon is megszünteti ezt szolgáltatást.
- A széles körben használt törzsutas-kedvezményt, a START Klub kártyát szintén leépítik.
Megállapítják: miközben a szolgáltatást folyamatosan leépítik, a saját presztízsprojektjeit teljes erővel tolják előre. Ilyennek tartják például a közlemény szerint a már kitalálásakor elavult IC+ kocsik légvárárát, vagy bizonyos, túl drágának tartott vasútállomás-felújításokat.