eur:
410.04
usd:
391.15
bux:
79572.93
2024. november 25. hétfő Katalin
Autósok, figyelem: itt a nagy benzinkúttérkép

Autósok, figyelem: itt a nagy benzinkúttérkép

Érdekes kutatást készített a Lechner Tudásközpont: egyetlen térképre tette a magyarországi benzinkutakat. Kiderült, hogy a hazai utak háromnegyedén 8 kilométeren belül van töltőállomás, noha a hálózat a kilencvenes évek vége óta jelentősen nem gyarapodott.

Magyarországon az első benzinmotoros autót 1895-ben adták el, de az első töltőállomásra 1924-ig kellett várni. Az 1960-as évektől újra megjelentek a nemzetközi cégek által üzemeltetett töltőállomások. A rendszerváltás után pedig – az autók számának robbanásszerű növekedését követve – sorra nyíltak az új benzinkutak - derül ki a Lechner Tudásközpont kutatásából.

A tudásközpont által működtetett Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszerből kiderül, hogy 1991-ben még csak 1086 benzinkút működött az országban, ám 1996-ra már 2175. Azóta viszont nem változott számottevően a kutak száma:

2015-ben például 2146 töltőállomást tartottak nyilván. 

1990 után a gépkocsik számának növekedése nyilván a benzinkutak számának növekedését eredményezte, de fontos tényező volt a multinacionális cégek piacszerzése, a nagy forgalmú csomópontok „elfoglalása” is (1991-ben 2 015 455, 2015-ben pedig 3 196 856 személygépkocsit tartottak nyilván az országban). A stagnálás pedig azzal magyarázható, hogy az 1990-es évek második felére a töltőállomások már lefedték az országos úthálózatot. Ezután a kutak száma nem emelkedett tovább, a növekvő igényeket valószínűleg egy belső átstrukturálódás, minőségi javulás és a benzinkutaknál lévő töltőpontok számának emelkedése kompenzálta.

A jó lefedettséget bizonyítja a benzinkút-elérhetőségi térkép, vagyis hogy az úthálózat egy adott pontjától milyen messze található a legközelebbi benzinkút – közúton mérve. A térkép 1701 benzinkutat tartalmaz (nem szerepelnek benne a zárt területeken, például ipari parkokban elhelyezkedő, illetve a céghálózathoz nem tartozó benzinkutak), az úthálózatból pedig csak az autóval járható, burkolt utakat vették figyelembe.

A benzinkút-lefedettség teljesnek mondható,

az úthálózat több mint 75 százalékától 8 kilométeren belül elérhető egy benzinkút,

és több mint 97 százalékos azon útszakaszok aránya, ahol az üzemanyagtöltő állomás távolsága nem több 16 kilométernél.

A magyar úthálózat azon pontja, ahonnan a legtöbbet kell benzinkútig autózni, az Északi-középhegységben, a Gömör–Tornai-karszt területén fekvő Tornaszentjakab, közel a szlovák határhoz. Innen több mint 37 kilométert kellene gyalogolni az első töltőállomásig.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!

Címlapról ajánljuk
Kóka János: ha a magyar egészségügy továbbra is betegségügy marad, akkor megnyerhetetlen a csata

Kóka János: ha a magyar egészségügy továbbra is betegségügy marad, akkor megnyerhetetlen a csata

Ebből a kevés pénzből is sokkal többet ki lehetne hozni, de ettől még igaz az, hogy a magyar egészségügyi ellátórendszer finanszírozásában minden évben körülbelül kétezer milliárd forint hiányzik” – mondta Kóka János, a Doktor24 csoport alapító-tulajdonosa az InfoRádió Aréna című műsorában. Azt is állította, hogy nem több, hanem jobb minőségű egészségügyi ellátó centrumra volna szükség.

„Helyettünk is hős” – Megnyílt a Puskás Múzeum

"A magyar futball öröksége kötelez és muníciót is ad nekünk" – mondta a megnyitón Orbán Viktor miniszterelnök, Puskás Ferencet a magyar futballisták és minden 10-esek példaképének nevezve, akiről Czibor Zoltán azt mondta: "ha az Öcsi egyszer belerúgott a labdába, abból két gól lett".
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×