eur:
409.46
usd:
374.78
bux:
74343.85
2024. november 5. kedd Imre

Még a tulajdonos sem tudja! Több százezer légzsák nélküli autó jár a magyar utakon

Több százezer magyar autóból hiányozhatnak a légzsákok és az azokat kiegészítő legfontosabb közlekedésbiztonsági, utast védő berendezések. A helyzetet csak rontja, hogy akár további egymillió személygépjárműbe kerülhettek nem megfelelően működő, ellenőrizetlen forrásból származó manipulált biztonsági elemek, amelyek rendkívül súlyos biztonsági kockázatokat rejtenek az utasok számára - hívja fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

Iparági becslések szerint a légzsákok és az ehhez tartozó elektronikusan vezérelt, a közúti baleset esetén

az utazókat védő biztonsági rendszerek a hazai autók negyedében-harmadában mutathatnak működési rendellenességet, valamint 10-15 százalékuknál már eleve hiányoznak

- mutatott rá a szervezet.

Utóbbi hátterében a tapasztalatok alapján leginkább az áll, hogy az illegális, szakszerűtlenül javító szervizek leginkább a légzsákot és az egyéb biztonsági rendszereket működtető elektronikát mellőzik a közúti balesetben évente megsérült 250-300 ezer gépjármű, valamint a külföldről behozott sérült autók kijavításakor, mivel ezen berendezések ára igen magas. A használt autók egy része ilyen helyreállítás után kerül az új tulajdonoshoz, akinek viszont tudomása sincs ezek hiányáról, vagy éppen működésképtelenségéről.

A HENT tájékoztatása szerint a hazai autósokat összefogó szakmai szövetség három évvel ezelőtt végzett felméréséből a fentieknél is riasztóbb adatok derültek ki. 2014-ben az adás-vételt követő eredetiségvizsgálatra kötelezett autóból véletlenszerűen kiválasztott

600 gépkocsi mintegy 40 százalékánál
a biztonsági rendszerek nem megfelelő működését, vagy azok teljes hiányát tapasztalták a szakértők.

Ez azért is riasztó adat, mert közlekedésbiztonsági szempontból a légzsákok és a biztonsági övek megfelelő működése elengedhetetlen fontosságú, ezek nélkül életveszélyes helyzet alakulhat ki - hangsúlyozták.

Hazánkban az autók döntő többsége a négyéves életkort követően csak kétévente kötelezett műszaki vizsgára, de ez sajnos nem azt jelenti, hogy az elsődleges és másodlagos biztonsági rendszereket ilyenkor valóban ellenőriznék.

„Fontos célkitűzésünk, hogy a jövőben az időszakos átvizsgálások a biztonsági rendszerek teljes körű ellenőrzésére is kiterjedjenek,

mérsékelve ezzel a kockázatokat baleset esetén, továbbá csökkentsék a hamisított, ellenőrizetlen forrásból származó biztonsági alkatrészek felhasználását" – hangsúlyozta Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára.

Azt is elmondta: az ellenőrizetlen forrásból származó biztonsági rendszerek elemeinek megvásárlása rendkívül veszélyes a gyanútlan vagy hozzá nem értő autósok számára.

Ezért nagyon fontosnak tartják hangsúlyozni a vásárlói tudatosságot, vagyis az adott alkatrészek és elemek ellenőrzött forrásból és számlával igazolt beszerzését majd beszerelését, hiszen az elsődleges felelősséget mindig a tulajdonosnak kell viselnie.

Az InfoRádiónak adott interjújában korábban Kovács Ferenc, a Magyar Autós Szakmai Szövetség alelnöke is felhívta a figyelmet a hibás javítás veszélyeire.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.06. szerda, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Amerika Kutatóintézetének tudományos munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×