A novemberi forgalom már harminc százalékkal magasabb, mint az előző hónapokban szokásos, de a decemberi az igazi: a bolthálózatban és az online felületeken az éves forgalom harmada és negyede ilyenkor, a karácsony előtti négy hétben zajlik – mondta el a Libri-Bookline vezérigazgatója.
Kovács Péter hozzátette: „a Könyvfesztivál és a könyvhét kiemelkedik ugyan a tavaszi és a nyári forgalomból, de messze nem olyan erősek, mint az év végi.
Egyértelműen a karácsony a súlypont.”
Online vagy offline?
Kovács Péter elmondta, az online felület és a bolthálózat fej-fej mellett halad.
„Erős az online jelenlét, de a bolthálózat is kimagaslóan teljesít. A piaci tendenciákról a Libri-Bookline vezérigazgatója hozzátette, a személyes vásárlás a jelentősebb.
„A válság megnyirbálta a könyvpiacot 2009 és 2012 között reálértéken körülbelül 30 százalékot elvesztett a piac. Azóta, az elmúlt egy-két évben kismértékű, 1-2 százalékos, emelkedés már tapasztalható.”
Karácsonykor minden megy
Kovács Péter elmondta, egy évben nagyjából 7-8 ezer könyv jelenik meg, ennek a harmada az utolsó negyedévben, hiszen a kiadók is erre az időszakra időzítenek.
„Széles a választék,
hetente-havonta kicserélődik a kínálat. A gyerekkönyvek mindig nagy slágerek, a gasztroirodalom virágkorát éli, de a fajsúlyosabb kötetek is fogynak.”
Az átlagos példányszám csökken, nagyon sok cím van, de a forgalom nem növekszik olyan mértékben, mint korábban, amikor százezres példányszámú köteteket lehetett értékesíteni, ennél sokkal szélesebb a választék – hangsúlyozta a Libri-Bookline vezérigazgatója.
„A Libri-Bookline nőtt, az, hogy a teljes könyvpiac nőtt-e, az tavasszal fog kiderülni, de várhatóan 2014 és 2015 után 2016 is néhány százalékos növekedést hozott” – tette hozzá Kovács Péter.