Tavaly a gázolaj ára 240 forintról átlagosan 306 forintra emelkedett, ezért a fuvarozók nagy része már az idei évet is díjemeléssel kezdte: tarifáiba beépítette az üzemagyag drágulását - mondta az InfoRádiónak a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára.
Az üzemanyag 2008-ban is többször drágult már, így azok a fuvarozók, akiket keretszerződések kötnek, és az év elején nem emeltek árat, rosszul járnak - tette hozzá Peredi Péter.
A főtitkár közölte: azoknak a cégek, amelyek 2008 elején nem érvényesítették áraikban a növekvő - ám nem csak az üzemanyag drágulásából adódó - költségeket, a továbbiakban 10-15 százalékkal kell emelniük áraikat.
Azok a vállalkozók, akik már korábban emeltek, az év közben ugyancsak rákényszerülnek majd díjaik további, 5 százalékos emelésére - fűzte hozzá Peredi Péter.
Minden drágább lesz
A gázolajár emelkedése komoly megterhelést jelent a gazdáknak - költségeik a tavalyiakhoz képest emiatt mintegy 20 százalékkal emelkednek -, hiszen a mezőgazdasági munkák javát dízelüzemű eszközökkel végzik - mondta az InfoRádió által megkérdezett agrárközgazdász.
Raskó György hozzátette: igaz ugyan, hogy emelkedtek a termelői árak, ezzel párhuzamosan növekedett a mezőgazdasági termékek előállításának költsége is.
Az agrárközgazdász kijelentette: emiatt várható a mezőgazdasági nyersanyagok - elsősorban a repce és a napraforgó - árának emelkedése, ráadásul a búza is drágul majd; ez utóbbi miatt többet kell majd fizetni a lisztért, valamint a pékárukért is.
Az, hogy megszűnik a magyarországi cukorgyártás, előbb-utóbb hatással lesz a hazai cukorárakra is: azok is emelkednek majd - fűzte hozzá Raskó György.
A bioüzemanyagok hatása
Mezőgazdasági alapanyaghiány egyelőre nem várható, de kétségtelen, hogy óriási mértékben nő a bioüzemanyagok iránti kereslet - mondta az agrárközgazdász, hozzátéve: ezt mutatja az is, hogy a világ kukoricatermésének közel 20, míg a repcetermésnek legalább 60 százalékát ilyen hajtóanyag előállítására használják fel.
Emeli a mezőgazdasági nyersanyagárszintet, hogy egyre többen akarnak az alapvető élelmiszereknék sokkal kevésbé árérzékeny bioüzemanyagot használni - tette hozzá Raskó György.Csökkenő fogyasztás
Tavaly a magyar háztartások mintegy 2500 milliárd forintot költöttek a kiskereskedelmi egységekben, ez az előző évhez képest 6,7 százalékos növekedést, a 11,5 százalékos élelmiszerinfláció miatt ugyanakkor relatív csökkenést jelent - mondta az InfoRádiónak a GfK Hungária menedzsere.
Kovács Krisztina közölte: a tej ára tavaly közel 30 százalékkal emelkedett, így egyes terméktípusok, például az UHT-tejek fogyasztása mennyiségileg jelentősen visszaesett. Ugyancsak kevesebbet vásároltak a tej alapú termékekből, a joghurtokból, tejes snackekből, tejdesszertekből.
A diszkontok és a hipermarketek korszaka
Tavaly a diszkontok és a hipermarketek tudták legnagyobb mértékben növelni piaci részesedésüket. A teljes piacot tekintve emiatt 2007-ben 24 százalékra emelkedett a saját márkás termékek aránya a napi fogyasztási cikkek vásárlását tekintve - tette hozzá a szakértő.
A hagyományos csatornák - független kisboltok, üzletláncok - részesedése évek óta folyamatosan csökken: míg 2006-ban még 30 százalékos volt, addig tavaly már csak 29. Ezzel párhuzamosan nő a modern kereskedelmi csatornák - hipermarketek, diszkontok, cash and carry üzletek és szupermarketek - részaránya - mondta Kovács Krisztina.
Hanganyag: Sigmond Árpád, Németh Zoltán, Kaputa Júlia