Ugyanazok a panaszok érkeznek ugyanazok ellen a nagy szuper- és hipermarket-láncok ellen Párizsban, Londonban, Budapesten és Varsóban - mondta el az InfoRádiónak Hegyi Gyula, aki szerint az Európai Uniónak az a feladata, hogy szabályozza a piacgazdaságot. Példaként a mobiltelefonos roaming-díjakkal kapcsolatos uniós döntést hozta fel.
Először is azt kérik az Európai Bizottságtól, hogy készíttessen egy felmérést arról, mennyiben felel meg a szupermarketek tevékenysége a létező európai előírásoknak a kereskedelem, a munkajog és a környezetvédelem területén. Amennyiben nem felel meg, akkor az EU-nak ezt is szabályoznia kell.
Brüsszelnek vannak eszközei, hogy a tisztességes piaci szabályokat bevezettesse, vélekedett a képviselő, aki nem feljelentéseket vár.
Van mód jogorvoslatra
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a kiskereskedelmi beszállítóknak megvan az a lehetőségük, hogy bejelentést tegyenek abban az esetben, ha az egyik nagy áruházlánc visszaél erőfölényével. Vámos György az InfoRádiónak elmondta: sok termék esetében a termelők diktálják az árakat. Legutóbb ez történt a tej esetében.
Az alku valóban úgy köttetik az áruházláncok és a beszállítók között, hogy mindkét fél előadja az árajánlatát - aztán vagy sikerül megállapodni, vagy nem. Egy-egy termék pozícióját az határozza meg, milyen a piaci helyzet; ha túlkínálat van, akkor a vásárló válogathat, és leszoríthatja az árakat. Egy sor terméknél viszont a gyártók vannak "erőfölényben", ők diktálják az árakat.
Hanganyag: Németh Zoltán