Alacsonyabb árakat és nagyobb ellátási biztonságot vár a gazdasági és közlekedési miniszter az új villamosenergia-törvénytől. Kóka János elmondta: az energiapiac megnyitása után szabályozott verseny indulhat a fogyasztók kegyeiért, a verseny pedig jobb feltételeket eredményezhet a fogyasztók számára.
A gazdasági tárca árcsökkenésre számít
Mint mondta, a lakossági szolgáltatások körében 2008. január 1-jétől nyílik meg a verseny. Ennek értelmében megmarad a piacon lévő hat szolgáltató, amely köteles lesz a területén az előre bejelentett árak szerint ellátni az embereket.
A miniszter szerint azonban mellettük új szolgáltatók is megjelennek, akik egymás árai alá licitálva versenyeznek majd a fogyasztókért.
A miniszter hozzátette: a fogyasztók januártól ugyanúgy jutnak áramhoz, mint eddig, azaz aki nem szeretne szolgáltatót váltani, annak nincs szerződéskötési kötelezettsége.
Kóka János elmondta: ha a fogyasztók 7-8 százaléka új szolgáltatót választ, az már minőségi javulást és árcsökkenést eredményezhet. Hozzátette: ennél azonban több változtató fogyasztóra számít.
A liberális pártvezető hangsúlyozta: az igazi verseny megteremtéséhez a hosszú távú áramvásárlási szerződések felbontására van szükség, erről július végéig születik megállapodás.
Amennyiben nem sikerül megegyezni a szerződések megszüntetéséről, akkor is eredményes lehet a piacnyitás, mivel a villamosenergia-termelőket nyilvános pályázati értékesítésre kötelezik.
Kóka János úgy véli: a monopol helyzetű nagykereskedők így nem tudják majd felvásárolni és újraosztani a kapacitásokat.
A miniszter szólt arról is, hogy a kormány rendeletben szabályozza majd, hogy az éves energiafelhasználás mekkora hányadát képzi majd a zöld energia.
Az ellenzék szerint áremelkedés várható
A Fidesz szerint nem díjcsökkenés, hanem jelentős áramdíjemelés várható a villamosenergia-piac teljes liberalizációja után.
Az ellenzéki párt szakpolitikusa úgy véli: a kormánypártok által elfogadott villamosenergia-törvény nemcsak az ellenzék, hanem a szakmai szervezetek szerint is teljes mértékben koncepciótlan, előkészítetlen, ráadásul belső jogi ellentmondásokkal van tele.
Fónagy János hozzátette: hasonló a helyzet az ezzel egy időben elkészült, az állami vagyonról szóló törvény tervezetével is, amely lényegében a Magyar Villamos Művek ZRt. tulajdonjogának csaknem 25 százalékos privatizációját teszi lehetővé.
A magyar autósok észrevétlenül kaptak még egy adót