A forgalomba helyezett új személyautókat méretük és formájuk alapján 18 különböző kategóriába sorolja a Datahouse - írja a Vezess.hu, amely közül a lap 5 kategória eladási adatait nézte át 2020 és 2024 között, valamint 2025 első félévét:
- E-SUV kategória (BMW X5, Audi Q8, Porsche Cayenne stb.)
- E-nagyautó (Mercedes E-osztály, BMW 5-ös széria, Audi A6, Porsche Taycan stb.)
- F-SUV (Mercedes G-osztály, Mercedes GLS, BMW X7, Range Rover, BMW XM stb.)
- S-Sport (Porsche 911, Ford Mustang, Mercedes AMG GT, Ferrarik, Aston Martinok stb.)
- F-Luxus (Mercedes S-osztály, BMW 7-es széria, Porsche Panamera, Mercedes EQS stb.)
A Datahouse statisztikái alapján valóban egyre több luxus kategóriás autó közlekedik a magyar utakon. Az E-SUV, E-Nagyautó, F-SUV, S-Sport és F-Luxus kategóriákba tartozó személyautókból együttesen és újonnan 5424 darab állt forgalomba 2020-ban idehaza. Ez abban az évben az összes új személyautó 4,2 százaléka volt.
Ezzel szemben immár 8700 darab új személyautóra került magyar rendszám 2024-ben ezt az öt kategóriát nézve. Nem csak darabra látványos a növekedés:
immár 7,2 százalék volt az öt kategória együttes aránya a hazai állományból tavaly.
Annak tükrében, hogy az elmúlt 5 év során zsugorodott az új személyautók piaca, még érdekesebbek az adatok hiszen 128 031 darabra került magyar rendszám 2020-ban, 121 611 példányra 2024-ben. "Ebben a viharos tengerben mintha érinthetetlen szigetként állna és emelkedne ki a vízből a luxusautó-vásárlók költekezése. Öt év alatt 60,4 százalékkal többet vásároltak" - írják.
A különböző márkák képviseleteivel felvéve a kapcsolatot a lap szerint jól megfigyelhető, hogy a prémium kategóriás autók között is a SUV-k kezdenek a legnépszerűbbé válni. Változás továbbá, hogy szélesedik a vevőkör.
"Az elektromos modellek megjelenésével fiatalodott a közönség, illetve női vásárlóból is több van" - mondta a lapnak Árvay Péter, a Porsche importőrének marketingvezetője. Ami viszont még érdekesebb változás, hogy
leszűkült a kétüléses/kétajtós modellek kínálata, azaz szorulnak vissza a klasszikus sportmodellek.
A legfrissebb adatokat nézve kijelenthető, hogy az említett 5 kategóriában még több új autót adtak el az idei első félévben, mint a tavalyi, azonos időszakban:
- 2025 első fele: 4583 darab
- 2024 első fele: 4179 darab
Mivel tavaly is a második félév volt az erősebb a legdrágább személyautóknál, nem kizárt, hogy idén meghaladja a 9000 ezer darabos forgalomba helyezést ez az öt kategória, ami új rekord lesz. Pláne, hogy a luxusautók értékesítői szerint karácsony környéke nagyon erős időszak, nem ritka a különleges jármű ajándékba.