eur:
398.43
usd:
368.13
bux:
91237.6
2025. március 25. kedd Irén, Írisz
Worried woman with credit card talking on smartphone indoors. Be careful - fraud
Nyitókép: Liudmila Chernetska / Getty Images

Mi történhet, ha nem nyomjuk rá azonnal a csalókra a telefont?

Az internetes átverések mellett telefonon is egyre gyakrabban próbálkoznak a csalók. És ha nem vagyunk elég óvatosak, többet is veszíthetünk, mint az adatainkat, jelszavainkat.

2022-ben az amerikaiak becslések szerint 39,5 milliárd dollárt veszítettek telefonos csalások miatt. A csalók például telemarketingesnek, kormányzati szervek vagy bankok dolgozóinak is kiadhatják magukat. Naponta több tízezer hívást indítanak azzal a reménnyel, hogy valaki felveszi a telefont - írja az Identity Guard cikke nyomán a Dívány. Hozzáteszik,

minél tovább sikerül a csalóknak vonalban tartaniuk az áldozatot, annál jobbak az esélyeik, hogy értékes információkat szedjenek ki belőle, vagy akár annál is többet.

A kiberbiztonsági lap öt olyan lehetőséget is bemutat, ahová kifuthat egy, a kelleténél hosszabbra nyúlt csaló telefonhívás:

1. Személyazonosság-lopás áldozatává válhatunk

A telefonos csalók kormányzati szervek vagy megbízható cégek nevében telefonálhatnak, és előadhatnak egy olyan ijesztő hazugságot, aminek a hatására az áldozat megadja a személyes vagy bankkártyaadatait. Akkor is okozhat károkat az átverés, ha nem közvetlenül pénzszerzésre irányul, ugyanis megkaparinthatják a célszemély érzékeny adatait, például orvosi leleteit, igazolványszámait, és személyes jellegű információkat is ellophatnak, amik értékesek lehetnek a támadók számára.

2. Elveszíthetjük az összes pénzünket

A csalók valószínűleg mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy megszerezzék az áldozat bankszámlájához tartozó belépési adatokat, jelszavakat. Rendszerint fontos adategyeztetésre vagy gyanús tranzakcióra hivatkoznak ilyenkor, ha pedig megkapják a hozzáférést, rövid időn belül kiürítik a számlát.

3. Technológiai csalások is gyakoriak

Kiadhatják magukat ismert technológiai vállalatok technikusainak is a csalók, és problémára hivatkozva megpróbálhatják rávenni az áldozatot, hogy adjon távoli hozzáférést a számítógépéhez. Ha bejutottak, onnan már bármilyen tárolt jelszót, fiókot, banki hozzáférést el tudnak lopni, de akár rosszindulatú szoftvereket is telepíthetnek.

4. Ellophatják a hangunkat

Még ha valaki úgy is érzi, hogy nyeregben van a csalókkal szemben, és nem ugrik be nekik, lehetséges, hogy azok pont az áldozat által kimondott kulcsszavakra utaztak. Miután ezeket rögzítették, azok újbóli felhasználásával, meghamisított hangon felkereshetik a célszemély rokonait, barátait további átverésekhez. Így az áldozat is közvetett részese lehet anyagi károkozásnak.

5. Az online vásárlói fiókjaink sincsenek biztonságban

A csalók egy webáruház nevében is felhívhatják az áldozatot, az állítva, hogy egy drága terméket, például televíziót vagy telefont rendelt, ezzel megijesztve őt. A célszemély, azt gondolva, hogy az illetékesnek hitt telefonáló segítségével érvényteleníti a véletlenül kivitelezett és nem kívánt vásárlást, megosztja a fiókadatait az "ügyfélszolgálat képviselőjével". A kiberbűnözők így viszont már ténylegesen végre tudnak hajtani drága vásárlásokat az áldozat fiókadatait használva.

Címlapról ajánljuk
Megvan, első körben hova kerülnek új készpénzautomaták

Megvan, első körben hova kerülnek új készpénzautomaták

Az ATM-hálózat országos kiépítéséről tárgyaltak Nagy Márton nemzetgazdasági miniszterrel a Magyar Bankszövetség képviselői. A szervezet főtitkárhelyettese az InfoRádióban elmondta: az lenne az optimális, ha az olyan külföldi szolgáltatók, mint a Revolut vagy a Wise, megkülönböztetés nélkül részt vállalnának az ATM-telepítési projektben. Ismertette a projekt első fázisát is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.25. kedd, 18:00
Koltay András
a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Médiatanács elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×