2022-ben az amerikaiak becslések szerint 39,5 milliárd dollárt veszítettek telefonos csalások miatt. A csalók például telemarketingesnek, kormányzati szervek vagy bankok dolgozóinak is kiadhatják magukat. Naponta több tízezer hívást indítanak azzal a reménnyel, hogy valaki felveszi a telefont - írja az Identity Guard cikke nyomán a Dívány. Hozzáteszik,
minél tovább sikerül a csalóknak vonalban tartaniuk az áldozatot, annál jobbak az esélyeik, hogy értékes információkat szedjenek ki belőle, vagy akár annál is többet.
A kiberbiztonsági lap öt olyan lehetőséget is bemutat, ahová kifuthat egy, a kelleténél hosszabbra nyúlt csaló telefonhívás:
1. Személyazonosság-lopás áldozatává válhatunk
A telefonos csalók kormányzati szervek vagy megbízható cégek nevében telefonálhatnak, és előadhatnak egy olyan ijesztő hazugságot, aminek a hatására az áldozat megadja a személyes vagy bankkártyaadatait. Akkor is okozhat károkat az átverés, ha nem közvetlenül pénzszerzésre irányul, ugyanis megkaparinthatják a célszemély érzékeny adatait, például orvosi leleteit, igazolványszámait, és személyes jellegű információkat is ellophatnak, amik értékesek lehetnek a támadók számára.
2. Elveszíthetjük az összes pénzünket
A csalók valószínűleg mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy megszerezzék az áldozat bankszámlájához tartozó belépési adatokat, jelszavakat. Rendszerint fontos adategyeztetésre vagy gyanús tranzakcióra hivatkoznak ilyenkor, ha pedig megkapják a hozzáférést, rövid időn belül kiürítik a számlát.
3. Technológiai csalások is gyakoriak
Kiadhatják magukat ismert technológiai vállalatok technikusainak is a csalók, és problémára hivatkozva megpróbálhatják rávenni az áldozatot, hogy adjon távoli hozzáférést a számítógépéhez. Ha bejutottak, onnan már bármilyen tárolt jelszót, fiókot, banki hozzáférést el tudnak lopni, de akár rosszindulatú szoftvereket is telepíthetnek.
4. Ellophatják a hangunkat
Még ha valaki úgy is érzi, hogy nyeregben van a csalókkal szemben, és nem ugrik be nekik, lehetséges, hogy azok pont az áldozat által kimondott kulcsszavakra utaztak. Miután ezeket rögzítették, azok újbóli felhasználásával, meghamisított hangon felkereshetik a célszemély rokonait, barátait további átverésekhez. Így az áldozat is közvetett részese lehet anyagi károkozásnak.
5. Az online vásárlói fiókjaink sincsenek biztonságban
A csalók egy webáruház nevében is felhívhatják az áldozatot, az állítva, hogy egy drága terméket, például televíziót vagy telefont rendelt, ezzel megijesztve őt. A célszemély, azt gondolva, hogy az illetékesnek hitt telefonáló segítségével érvényteleníti a véletlenül kivitelezett és nem kívánt vásárlást, megosztja a fiókadatait az "ügyfélszolgálat képviselőjével". A kiberbűnözők így viszont már ténylegesen végre tudnak hajtani drága vásárlásokat az áldozat fiókadatait használva.