Mindenkivel előfordult már, hogy túlköltekezett vagy olyan terméket is megvásárolt, amit eredetileg nem is tervezett. Felelős fogyasztói szokásokról nem beszélhetünk anélkül, hogy szóba ne kerülnének a vásárlás mögött húzódó lélektani folyamatok.
"Sokszor csak utólag szembesültünk vele, hogy valójában mégsem kellett volna, és inkább valami olyasmi csábított minket a vásárlásra, hogy unatkoztunk, rossz kedvünk volt, szerettük volna magunkat egy kicsit felvidítani" – mondta az InfoRádiónak Herendi Kata pszichológus.
Emiatt vagyunk nagyon sokszor elégedetlenek is vásárlással vagy a karácsonnyal. A Publicis Groupe kutatása szerint a Black Friday tipikusan az az időszak, amikor a tapasztalatokkal és a megvásárolt termékekkel sem vagyunk elégedettek, és ezeknek akár hat százalékát vissza is visszük.
A túlzásba vitt vásárlás mellett fontos említést tenni az úgynevezett kényszeres vásárlásról is, ami a viselkedési függőségek egy formája. Herendi Kata szerint ha ez már probléma, fontos tudatosítanunk, racionálisan végiggondolnunk, hogy miként állunk anyagilag, hajlamosak vagyunk-e túlköltekezni, olyan darabokat felhalmozni, amiket valójában nem használunk.
Ha arra a következtetésre jutunk, hogy nem biztos, hogy egyedül meg tudnánk oldani a problémát, akkor érdemes szakemberhez fordulni.
Mindenek előtt azt kell elkerülni, hogy a kihasználatlanul tornyosuló holmik nyomasszanak minket, ezért fontos arra törekedni, hogy csak olyan dolgokkal vegyük magunkat körül, amelyek valóban illenek ahhoz, akik vagyunk – vélekedett a pszichológus.