eur:
394.97
usd:
368.65
bux:
72094.79
2024. június 30. vasárnap Pál
Closeup of car tachometer with many illuminated indicators
Nyitókép: mkos83/Getty Images

Meglepő felmérés a magyar autósokról

A többségük nem kéri vagy nem használja a biztonsági extrákat – derül ki egy friss kutatásból.

Az elmúlt évtizedekben számos technikai újítás jelent meg a személygépjárművekben, amelyek nemcsak az eszközök árát, hanem a könnyebb vezethetőséget és a biztonságos közlekedés lehetőségét is megnövelték. A légzsák, az ABS, a parkolást segítő rendszerek ma már többnyire az alapmodellek tartozékai. A Magyar Suzuki az Ipsos bevonásával elvégzett reprezentatív kutatásából azonban kiderült, hogy a hazai vásárlók sok esetben akkor sem élnek ezekkel az extra tartozékokkal, ha egyébként az anyagi lehetőségeik megengedik.

Új autó vásárlásakor elsősorban az ár (a megkérdezettek 54 százaléka), majd a fenntartási költségek (50%) és a funkció (37%) alapján választanak, a biztonság csupán a hetedik helyen végzett (28%) a felsorolt legfontosabb vásárlási szempontok listáján. A női vásárlókat gyakran éri az a vád, hogy csupán a szín, a külső, az esztétikum alapján döntenek, ugyanakkor a kutatási anyag megerősítette, a márkaimázs is nagy szerepet játszik a döntés meghozatalakor, ráadásul nemtől függetlenül.

A tájékozott autósok megfontoltan válogatnak a biztonsági extrák között, balesetmegelőző szerepükben viszont kevesebben hisznek, és nagyon sokan vannak, akik az újítások nagy részét nem is ismerik. A fogyasztók a légzsákokat (95%), az ABS-rendszert (86%), a gyermekbiztonsági funkciókat (84%), illetve a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető elektronikát (81%) tartják a leghasznosabbnak balesetmegelőzés szempontjából. A visszajelzések alapján ezeket használják a legnagyobb arányban.

A márkakereskedők szerint ugyanakkor az edukáció leginkább az ütközéselkerülő- és megelőző rendszerek, a radaros fékasszisztencia (RBS), illetve elektronikus menetstabilizáló rendszerek esetében lenne hasznos, mert ezeket ismerik a legkevésbé a hazai gépjárművásárlók. A megkérdezettek – bár fontosnak tartják a vezetéstechnikai kiegészítőket –, többnyire úgy gondolják, hogy az autók biztonsági felszereltsége nem járul hozzá nagy arányban a közlekedés biztonságához.

Legyünk tisztában a képességeinkkel!

Részben egyetért ezzel a vezetéstechnikai tréner is, de azt hozzáteszi, fontos lenne tudni, mire képes az autó és a vezető hogyan használhatja ki a legjobban az innovációs lehetőségeket a biztonságos közlekedés érdekében.

„A baleseti okok kutatói megállapították, még ha javul is a technika, a vezetők képzettségi szintjéhez kellene emelni az újításokat. Korábban nyugati prémiummárkák, az autógyárak finanszírozásával vezetéstechnikai tréningeket szerveztek a márka vásárlóinak. Ma is van olyan gyártó, amely bizonyos motorteljesítmény vagy speciális hajtásmódnál az autó biztos uralása érdekében tréningeket biztosít – mondta Székely Gyula vezetéstechnikai tréner. – Az autókban elhelyezett extra tartozékok, elektronikai kütyük az élet védelmét segítik, de nem azért, hogy a határhelyzetekig menjünk.”

A vezetéstechnikai tréner szerint javasolt lenne minden autóban

  • az automata váltó;
  • legalább 75 kW teljesítményű motor, hogy biztonságosan és dinamikusan vegyen részt a közúti forgalomban;
  • tempomat, vagyis a sebességtartó automatika (különösen azoknak, akik gyakran indulnak hosszú távú utakra);
  • légzsákok;
  • ABS;
  • gyermekvédelmi eszközök;
  • ESP, amely a jármű stabilitását figyeli.

A szakértő szerint hasznos a parkolóradar is, tíz éve ugyanis azok, akik jogosítványt szereznek, a KRESZ-vizsga után azonnal közúti forgalomban tanulnak vezetni, a rutinpályás gyakorlás és így a parkolás megtanulása is kimaradhat a folyamatból.

„Ami általánosságban elmondható, és ami talán, ha kötelező lenne sem lenne túlzás, az a helyes vészfékezés begyakorlása. A vezetők nagy többsége nem teljes erővel fékez, és így például a beépített vészfék-asszisztens nem tud segíteni a vezetőnek. A gáz gyors elengedésével és a fékpedál rendkívül gyors, nagy erejű lenyomásával tud beavatkozni az autó biztonsági szolgáltatása. Egy régi ABS-szel szerelt autó 100 km/óráról száraz úton megáll 42 méteren. Ma ezt egy vészfék-asszisztenssel szerelt jármű, ha a vezető helyesen cselekszik, megáll 36 méteren” – tette hozzá Székely Gyula vezetéstechnikai tréner.

Címlapról ajánljuk
24 milliárdos programot indított a főváros – élhetőbb utcák épülhetnek

24 milliárdos programot indított a főváros – élhetőbb utcák épülhetnek

Az Egészséges utcák program célja a fővárosiak életminőségének javítása, a gyalogos és a kerékpáros közlekedés fejlesztése, a gépjárműforgalom csillapítása, valamint az akadálymentesítés. Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke az InfoRádióban elmondta: szeptemberben derül ki, hogy mely kerületek kaphatnak támogatást. Pokorni Zoltán hegyvidéki polgármester szerint a kezdeményezésnek köszönhetően akár meghétszereződhet a zöldfelületek aránya a XII. kerületben.

"A határ a csillagos ég" - jelentette ki Orbán Viktor Bécsben

Új szövetség jött létre Európában három párt részvételével. Ez hazafias erőkből formálódik, és alapítói vezető szerepet játszanak országaikban. Más pártokat is várunk, hogy közösen, egyesült erővel biztosítsuk Európa jövőjét - mondta Herbert Kickl, az Osztrák Szabadságpárt elnöke Bécsben, miután Orbán Viktor miniszterelnökkel, a Fidesz elnökével, és Andrej Babissal, a cseh ANO vezetőjével találkozott.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.01. hétfő, 18:00
Orbán Balázs
a miniszterelnök politikai igazgatója, az MCC kuratóriumának elnöke
Indul a roham az otthonfelújítási milliókért: 10 dolog, amire nagyon figyelj!

Indul a roham az otthonfelújítási milliókért: 10 dolog, amire nagyon figyelj!

A kormány eredeti terveihez képest négyhetes csúszással, július 1-jén, hétfőn elindul az új Otthonfelújítási Program, amelyben legfeljebb 6 millió forintra lehet pályázni. A programban húszezer, 1991 előtti használatba vételi engedéllyel rendelkező családi ház legalább 30%-os energiahatékonyság-növelése valósulhat meg 108 milliárd forintnyi uniós forrásból. 10 pontban foglaljuk most össze, mire érdemes odafigyelniük a kérelmezőknek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×